Flytrafikken i Europa ventes å gå som normalt igjen torsdag, opplyser den europeiske flykontrollen Eurocontrol.

I går ettermiddag åpnet Flesland, etter at det hadde vært folketomt i avgangshallen i tre dager. Men prognosene fra Meteorologisk institutt mandag morgen var askegrå.

— Det ser dystert ut de neste dagene, sier flykonsulent Linda Kleppe ved Vêrvarslinga for Vestlandet.

En ny og tung sky ligger og lurer ute i havgapet. I formiddag var det varslet at den i løpet av ettermiddagen ville sørge for å lamme flytrafikken på Vestlandet og i Sør-Norge for øvrig.

Men de siste målingene viser at det tar lengre tid før askeskyen kommer enn først antatt.

Åpent til i morgen

— I modellen som ble kjørt for seks timer så det ut som skyen skulle komme i ettermiddag, men nå ser det ut som den først kommer etter midnatt, sier flymeteorolog John Ottar Bjørsvik ved Vervarslinga på Vestlandet.

Han anser det som rimelig sikkert at Flesland vil kunne holde åpent frem til i morgen tidlig.

— I hvert fall når det gjelder flygning over land. Uti havet er det større problemer, sier Bjørsvik.

Men gleden er kortvarig. I morgen tidlig ligger Flesland akkurat i grenseområdet, ifølge meteorologen.

— Da er det en viss fare for stenging. Det er enda større muligheter for det lenger sør, på Sola og i Haugesund.

Vet mer i kveld

Ny oppdatering om situasjonen i luftrommet kommer klokken 21 i kveld. Da vil det trolig være klart om den forventede skyen som man frykter skal treffe Sørlandet passerer sør for Norge eller kommer inn over Sør-Skandinavia som forventet.

Satellittbilder som ble vist på TV 2 Nyhetskanalen mandag ettermiddag antyder at Norge kan gå helt klar av skyen, men statsmeteorolog Haakon Melhuus sier det ikke er mulig å lage prognoser på annet grunnlag enn det man benytter ved utformingen av de vanlige værmeldingene.

— Et satellittbilde i seg selv sier ikke noe om hvordan været blir fram i tid, sier Melhuus.

Luftrommet over Norge er nå i hovedsak åpent for flytrafikk, med unntak av Vardø lufthavn. Offshoretrafikk til og fra Ekofisk er stanset, melder Avinor på sine nettsider i 15-tiden.

**Les også:

Mener flystopp kan ha kostet liv**

Rammer hele Europa

Det kommer fortsatt til å være en prioritering av hva slags trafikk som avvikles i de delene av luftrommet som nå er åpnet. Ambulanseflygninger vil bli prioritert. Det er med andre ord ikke åpnet for avvikling av alle ruter.

Søndag klokken 15 ble

Flesland åpnet for trafikk. Helikoptertrafikken til oljeinstallasjonene i Nordsjøen startet med det samme, og i dag vil også rutefly lette fra flyplassen.

— Cirka 50 prosent av innenlandstrafikken går. Det går ingen utenlandstrafikk, men det er mye flygning med helikopter til og fra Nordsjøen, sier flyplassjef Dag Jarle Aksnes.

Se hvilke fly som letter og lander her.

Statsmeteorolog Inger-Lise Aase forteller at de siste prognosene også gir dystre utsikter for resten av Europa.

— Vindretningen fremover er ugunstig for hele Norge og for hele Europa. Onsdag vil også store deler av Europa, faktisk helt ned til nordkanten av Italia, og deler av Russland være dekket.

Aasen understreker at prognosene forutsetter at utslippet fra vulkanen Eyjafjallajökull fortsetter.

Kan se og lukte asken

Flere steder i landet kan vi komme til å merke askeskyen også på bakken når den passerer de neste dagene. Det viser prognoser fra Norsk Institutt for Luftforskning (NILU) .

— Hoveddelen av askeskyen vil gå 5000 meter over bakken. Men i noen områder av landet vil folk sannsynligvis lukte svoveldioksid eller se asken, sier Kjetil Tørseth, avdelingsdirektør for atmosfære- og klimadivisjonen i NILU, til Aftenposten.no.

Det er vanskelig å si noe sikkert om hvor høy konsentrasjonen av svovel i lufta vil være når askeskyen passerer over landet. Da må man vite hvor store utslippene til enhver tid er fra vulkanen på Island og hvor høyt opp i lufta asken går. Vær- og vindforhold vil også spille inn.

Les fleire saker om vulkanutbrotet.

Forberedt på søksmål

Avinor-sjef Sverre Quale sier at han er forberedt på at det kan komme søksmål etter stengningen av norsk luftrom.

Flyselskapene taper nemlig millioner av kroner hver dag på å ikke ha flyene i luften, og Quale sier til Dagens Næringsliv at han er forberedt på at de enorme tapene kan utløse en debatt i etterkant om hvem som skal ta regningen.

— Vi kan ikke se bort fra både forsikrings- og erstatningssøksmål i etterkant av dette. Det er mye juridisk mat her. Hvis dette varer i uker, vil vi vel snart snakke om konkurser, sier han.

Tøft for SAS

Senioranalytiker Tore Østby i Handelsbanken Capital Markets mener at flere store flyselskaper, deriblant SAS, kan få problemer ved en langvarig flystopp.

— Denne situasjonen er langt mer kritisk for SAS enn for Norwegian. De store flyselskapene, som i utgangspunktet befinner seg i en svak finansiell posisjon, får det veldig tøft framover. Det skal ikke vare fryktelig mange dager før de merker det godt. Varer dette i over en uke, så kan det begynne å spøke for enkelte av dem, mener Østby.