JAN ARILD LARSEN

De hadde våget seg inn på selveste Moteuken i Oslo, Elly Prestegård og Sara Milford. Ikke med barneklærne sine, men med sjal. Fargerike, vakre, stemningsfulle sjal.

– Designet i Åsane, produsert i Danmark av ull fra Italia, sprudler de to entusiastiske og forventningsfulle gründerne fra Åsane. Ute på dypt Sjølyst-vann i hovedstaden.

Ut på disk – Tidligere har vi solgt sjal via postordrekatalogen vår. Kunder fra hele landet har henvendt seg til oss. Vi har tydeligvis truffet med produktene. Nå ville vi videre, komme ut på disk. Sjal er veldig i vinden rent motemessig, så vi ser gode muligheter til produktutvikling for firmaet vårt, forteller Sara Milford mens kompanjong Elly Prestegård nikker samtykkende. Begge i ført disse sjalene, som er en satsing mot det voksne markedet.

I løpet av helgen knyttet de to kontakter med flere frittstående butikker over hele landet, som vil føre sjalene fra Åsane. En ny snøball rører på seg¿

Dyrt? – Nei, jeg synes ikke vi er dyre. Litt over tusenlappen over disk for sjal som strikkes ett og ett i eksklusiv ull, er en fornuftig pris. Vi har syv modeller i ull og to i bomull, og innenfor disse typene finnes det flere fargevarianter.

– Men kan sjal bli noe mer enn – et sjal – da?

De to Soria Moria-kvinnen sukker over vår manneuforstand.

– Sjal kan brukes til så mangt. Utenpå kjolen til pentbruk, som et ytterplagg om vinteren – et kast som det heter. Sjal er en kontinental suksess der det spilles på lys, eleganse og farge. Bevegelsen i mønsteret når et sjal føyer seg rundt kroppen, gir den enkelte kvinne mulighet for å skape sitt eget uttrykk. Vi vil gjerne sette ut våre designideer ut i livet, og tilbakemeldingene tyder på at kvinner liker våre mønstre og farger. Enten det nå er dype, oransje-røde sjatteringer eller et mer grafisk uttrykk i svart og grått. For oss er det også viktig å krysse det norske og skandinaviske med internasjonale impulser. Er det ikke blitt elegant da?

Luner Spør Elly og Sara fra Åsane, som med sin Soria Moria-bedrift omsetter for rundt fem millioner kroner årlig. Overskuddet pløyes tilbake for å utvikle den lille kvinnebedriften videre. Det er nok mer enn sjalene som luner der i hovedkvarteret på Langarinden.

MYE SOM LUNER: Elly Prestegård (t.v.) og Sara Milford blant sine nye lekre Soria Moria-sjal på Moteuken i Oslo. (Foto: Richard Sagen)