Torsdag er det innkalt til ekstraordinært bystyremøte. På dagsordenen står oppgjøret med byrådsleder Henning Warloe. Ap har varslet mistillit.

Nå får Warloe hjelp fra uventet hold. I en e-post til sentrale politikere formulerer Knut Per Grini en strategi for å kjøre hele fusjonen i grøften.

Ifølge Grini bør byrådet få Frp med seg på et vedtak der bystyret utsetter hele saken inntil Konkurransetilsynet har gransket fusjonen.

I mellomtiden kan byrådet få vurdert verdien av kommunens Gaia-aksjer.

Eventuelt kan byrådet bryte budsjettavtalen med Ap og støtte Frps primære standpunkt om å selge Gaia innen utgangen av 2006.

Grini er også representant for Arriva, den britiske bussgiganten som i tolvte time meldte seg interessert i å kjøpe Gaia.

— Uhørt

— Uhørt med slike innspill fra en som jobber for Arriva og som attpåtil er konsulent for kommunens bybanekontor, sier Frps gruppeleder Liv Røssland.

— Mener du at Grinis opptreden bør får følger for hans forhold til bybanekontoret?

— Det må vi vurdere i neste omgang. Nå må vi først få ferdig dette bystyremøtet og så begynne å nøste i det som har skjedd, sier Røssland og legger til:

— Denne saken er nå helt ute av alle dimensjoner. Skulle tro at Gaia var på vei inn i et konkursbo og ikke i en veldrevet butikk, sier Røssland.

- Som privatperson

Knut Per Grini sier til BT at innspillet kommer fra ham som privatperson.

— Hvordan er det mulig å opptre som privatperson når du samtidig representerer Arriva?

— E-posten sendte jeg som privatperson. Jeg gikk tur med bikkjene lørdag og tenkte gjennom hvilke muligheter byrådet har. Slike innspill til politikerne har jeg kommet med før også.

— Hadde Warloe bedt om råd?

— Nei, overhodet ikke. Jeg har aldri snakket med ham. Heller ikke med noen andre i byrådet eller byrådets administrasjon, sier Grini.

Også Henning Warloe benekter at innspillet var bestilt.

— E-posten er allerede slettet. Jeg får drøssevis av henvendelser og kan ikke hindre det, sier Warloe.

Truer med vikar

Ap truet i går med å sette inn vikar for Warloe på neste generalforsamling, med mindre Warloe skriftlig garanterer at han på den ekstraordinære generalforsamlingen i Gaia Trafikk AS 17. juli vil stemme i tråd med bystyreflertallet.

— Bystyret kan på torsdag vedta at en annen representerer kommunens interesser. Det er jeg rimelig trygg på at vi vil få flertall for, sier Ohnstad.

Skal Warloe unngå å bli vingestekket på denne måten, må han innen torsdag avlevere et notat, der han redegjør for det som skjedde på generalforsamlingen 29. juni.

— Det notatet skal Ohnstad få. Planen er å behandle det i byrådet onsdag, sier Warloe.

— Ohnstad vil ha både en beklagelse og en garanti for at bystyrets vedtak er bindende?

— Bystyrets vedtak er bindende for byrådet. Men spørsmålet om ja eller nei til fusjon kom aldri til votering på generalforsamlingen. Henvendelsen fra Arriva reiste såpass mange problemstillinger, at jeg mente det var riktig å ta en time-out, sier Warloe.

RÅDGIVER: - E-posten sendte jeg som privatperson, sier Knut Per Grini, som er Arrivas norske representant. Og nå altså gir råd om hvordan byrådet kan kjøre fusjonen i grøften. ARKIVFOTO. HANS K. MJELVA