I dagens BT presenterte Høyre-politiker Peter C. Frølich sin visjon for Bryggen uten trafikk, noe som kan bli aktuelt om Bybanen til Åsane legges i tunnel. Nå tar byplanlegger og arkitekt Maria Molden til motmæle. Hun har laget to tegneserier som illustrerer forskjellen på en bybanereise over og under bakken.

— Blant byplanleggere er det ikke mange som vil ha banen under bakken. Du skal lete lenge etter noen som vil det, sier Molden til BT.Hun mener det er på tide å lytte til fagfolk i debatten om bybane.

— Det er ikke mer enn et minutt som skiller reisetiden på de to reisene fra sjøfartsmonumentet til NHH. Det handler om hva du ser på veien, og jeg har prøvd å vise kontrasten mellom det å reise i tunneler og i byen.

Bybanen som motor

Molden avviser at en bybane over Bryggen og gjennom Sandviken vil ødelegge for kulturminnene.

— Tvert imot vil Bybanen virke som motor for bymiljøet. At Sandviken er så forfalt kommer av vanskelig tilkomst. Når Bybanen kommer, vil tomtene langs Bybanen øke i verdi, og det vil bli mer penger til å oppgradere kulturminner, sier hun.

- Skal være høytid

Hun er redd for at man kan gå glipp av gigantisk mulighet til byutvikling hvis banen legges i tunnel.

— Hadde vi fått bybane hvis vi hadde hatt folkeavstemming? Overhodet ikke. Men nå er vi glade for den, og alle vil ha den. Folk vil ha den i nærheten. Det får du ikke til når den går i tunnel.

- Men strekningen i tegneserie nr. 1 går også innom et par tunneler ute ved Gamle Bergen?

— Ja, men akkurat de kommer du ikke unna. Dessuten er ingen av stoppene i en tunnel.