TORE SEVHEIM

— Cruise i seg selv er i stadig økende utvikling. Vi prøver å ta vår del av kaken, sier Ola Hiis Bergh.

Som prosjektleder for Cruise Destination Bergen, prøver han å lokke stadig flere cruiseskip til Bergen. Det har han lykkes med.

— Bergen er et godt produkt. Byen er fjordenes hovedstad. Fjordene er det beste salgsargumentet vi har, og ble kåret til verdens beste reisemål av National Geographic. Samtidig har vi fordelen av et konsentrert sentrum, sier han.

Bergen hadde i år over 156.000 besøkende fra cruiseskip, og det var besøksrekord. Neste år vil tallet øke.

— Det er vanskelig å si hva passasjertallet til neste år vil bli. Først må rederiene få solgt turene sine. Men antallet kommer til å øke, det er jeg sikker på, sier Hiis Bergh.

På det meste har det vært over 8000 cruiseturister i Bergen på en og samme dag.

— Det gjør et godt innhogg i bybildet, sier han.

Årsaken til den store veksten ser han på som et resultat av større skip, med rasjonalisert drift og lavere priser.

— Den vanlige mannen i gaten reiser på cruise nå. Tendensen og at stadig yngre mennesker reiser med skipene, sier prosjektlederen.

Det beregnes at cruiseskipene i år la igjen omkring 200 millioner kroner i byen, inklusiv bunkring og havneavgifter. Undersøkelser viser at hver passasjer brukte 745 kroner hver i gjennomsnitt. Tallet er økende.

— Det er en stadig økning i taxfreeshoppingen. I år steg den med 29 prosent.

Fortsatt har Bergen kapasitet til å ta inn flere skip.

— Eneste hindringen i fremtiden vil være Askøybroen, som ikke er høy nok for de største skipene. I dag er det fem skip som Bergen ikke kan motta, mens flere skip er under bygging.