Ved mange av landets apotek finner fortvilte foreldre bare en lapp med informasjon om at det er tomt for Prioderm, markedets vanligste middel mot lus.

— Vi har fått beskjed om at det er produksjonstekniske grunner til at det ikke kan leveres, sier apoteker Eli Bjørke ved Apotek 1 på Galleriet.

Når lusalarmen går i barnehager og skoler, må foreldre derfor velge lusemiddelet Linicin, som ikke alle mener er like effektivt.

Fortvilte foreldre

— Dette middelet krever mer oppfølging fra foreldrene. De må få en stor nok mengde av sjampo eller oppløsning i håret. Hvis ikke virker det ikke som det skal, sier Bjørke.

TOMT: Et spørsmålstegn i er det som møter deg på de fleste apotek i Norge nå hvis du er på jakt etter det lusemiddelet.
Leif Gullstein

— Middelet i oppløsningen skal ha litt sterkere effekt enn sjampoen, legger hun til.

Apoteket får besøk av mange fortvilte foreldre i disse dager.

— De som opplever dette første gang, synes fortsatt det er flaut. De er oppgitt og synes det er vanskelig, sier Bjørke.

Dyrere å bruke

Salget av lusemidler øker kraftig, viser foreløpige oppdaterte tall fra Apotekforeningens bransjestatistikk. Salget har hittil i år økt med over 20 prosent sammenlignet med 2013. I Hordaland økte salget med 14 prosent fra januar-august sammenlignet med samme periode i fjor.

Det er særlig Linicin-produktene som øker, men også legemidlene Nix og Malation har økt salg hittil i år, melder foreningen.

— En del foreldre i 30-40-årene er opptatt av å velge et lusemiddelet med naturlige stoffer i. Men vi ser at Linicin er dyrere i bruk for folk, sier Bjørke.

Har fått fatt i stoffet

Legemiddelfirmaet Mundipharma har ikke kunnet levere Prioderm siden juli. Nå har de nettopp fått tak i en ny ladning av stoffet malation, som er på vei til fabrikken i Sveits.

— Det har vært vanskelig å få tak i dette stoffet. Men nå skal vi ha nok til å produsere for flere år, sier daglig leder Helge Slinning.

I løpet av oktober eller november kan det være tilbake i hyllene hvis alt går etter planen. I mellomtiden selger konkurrenten store mengder lusemidler til desperate foreldre.

— August er normalt en av toppmånedene for oss. I fjor solgte vi 55.000 enheter av dette merket, sier Slinning.