— Dette vil redde driften for det kommende året. Vi har levd på sparebluss, og alt har handlet om frivillighet. Nå er jeg virkelig glad, sier Gunnar Solheimsnes, daglig leder/frivillig hos Caritas.

Infosenteret åpnet i september i fjor, og har siden den gang hatt massiv pågang. Senteret tilbyr informasjon og veiledning til innvandrere knyttet til arbeid, arbeidssøking, bolig og helse.

I dag har de åpent to ganger i uken. Med støtten de nå får fra Extrastiftelsen, satser de på å holde dørene åpne også flere dager i uken.

— Det er et enormt behov, og det kommer folk til oss hele uken, også de dagene vi har stengt. Vi vil også ansatte en person som kan koordinere frivilligheten, sier Solheimsnes.

Har fått mange i jobb

Han forteller at de det siste året har fått 39 personer ut i jobb. Samtidig er det mange arbeidsinnvandrere de råder til å reise tilbake til hjemlandet sitt.

— Kan de ikke engelsk eller norsk, kan det bli for vanskelig her, forteller Solheimsnes.

Det siste året har han og de andre frivillige bygget nettverk og fått kontakter rundt i byen. Det har ført til at det ramler flere jobbtilbud inn til senteret.

— Det er veldig kjekt. Flere bedrifter har hørt om oss, og ringer oss for å få tak i ansatte. Det er ingen andre steder hvor arbeidsinnvandrere kan be om hjelp. De har ikke rett på hjelp hos Nav. Derfor er det viktig at vi er her, sier han.

Har fryktet for nedleggelse

Solheimsnes erkjenner at de flere ganger har fryktet for senteret på grunn av manglende midler.

— Hvis ikke vi hadde vært så mange frivillige, hadde vi vært nødt til å stenge butikken. Det er heller ikke slik at vi bare kan stenge når pengesekken er tom, for så å åpne igjen når vi har midler. Vi har brukt mye tid på å bygge oss opp og bli kjent med bedrifter, sier han.

Nå gleder han seg til å spre ordet blant de andre frivillige ved senteret.

— Jeg er så glad at jeg vet ikke helt hvilken fot jeg skal stå på. Dette gjorde dagen min, sier han.