Det avslørte byrådsleder Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) under en valgkampdebatt om sentrumsutvikling i Bergen i går.

I dag er Kaigaten langs Smålungeren forbeholdt kollektivtrafikken, mens resten av trafikken går gjennom Lars Hilles gate.

— Vi skal gjøre et vedtak i Byrådet veldig kjapt. Hvis vi kan gjøre det i morgen så gjør vi det i morgen, sier Anne-Grete Strøm-Erichsen.

Hastesak

Også Statens vegvesen og politiet må godkjenne endringen, men dette regner hun med at raskt vil være på plass. I beste fall kan gaten bli åpnet i løpet av en ukes tid.

Omleggingen har vært en hastesak for Strøm-Erichsen.

Under valgkampdebatten fikk Strøm-Erichsen sterk kritikk fra næringsdrivende i Bergen sentrum for mangel på parkeringsplasser og dårlig fremkommelighet for varetransport. Det er denne kritikken som har drevet frem omleggingen.

I utgangspunktet var målet å finne en løsning for varetransporten. Men det ble for komplisert å skille mellom varetransport og personbiler, slik at løsningen ble å åpne for all trafikk mellom ti og to.

Kollektivtrafikken skal fortsatt ha enerett til Kaigaten i rushtiden og storparten av døgnet.

Får ros og ris

— Dette har vi jobbet for siden 1998. Det er aldri for sent å ta til fornuften, sier administrerende direktør Helge Dyrnes i Bergens Næringsråd. Han ble svært overrasket da Strøm-Erichsen i går tok til orde for å åpne Kaigaten for all trafikk.

— Dette er en innrømmelse av byrådslederen. De ser at kollektivfeltet i Lars Hilles gate og Christies gate ikke fungerer. Der hadde de ikke gjort hjemmeleksen sin, sier Dyrnes.

Nestleder Tom Skauge i SVs bystyregruppe er sjokkert over Strøm-Erichsens snuoperasjon.

— Det er totalt unødvendig å rygge i denne saken nå. Det er direkte svakt av Strøm-Erichsen å trekke seg slik, sier Tom Skauge.

— Jeg trodde Ap endelig hadde forstått at vi må få fart på kollektivtrafikken her i Bergen, sier han.

- Vinglete holdning

— Dette er å gi etter for strutsekritikk fra Bergen Næringsråd. De har lagt premissene for hvordan veiene skulle bli og når de har klaget, har de egentlig bare klaget på seg selv, sier Skauge.

— Dette viser en vinglete holdning til hvordan man faktisk vil ha det i sentrum. Ved å åpne Kaigaten nå, mister den tidligere argumentasjonen for kollektivfeltet i Lars Hilles gate all troverdighet, sier regionsjef Stein Edvard Seim i NAF.