RUNE VALDERHAUG rune.valderhaug@bt.no

Episoden skjedde like før jul i 1999. Nå får SAS kraftig kritikk fra Havarikommisjonen for sivil luftfart etter den nifse hendelsen i 1000 meters høyde i nærheten av Flesland. For dårlig montering av ledninger i taket over flykabinen var årsaken til det Havarikommisjonen omtaler som en alvorlig luftfartshendelse.

SAS-flyet av typen MD82 hadde akkurat tatt av fra Flesland med kurs mot Gardermoen da flybesetningen hørte to smell, en stikkflamme på om lag en meter og etterfølgende røykutvikling. Flyet var da kommet opp i en høyde av 3000 fot — ca. 1000 meter. Flammen og røykutviklingen oppstod helt fremme i kabinen, like ved flykjøkkenet.

Ifølge Havarikommisjonens rapport, sprutet det kortvarige gnister og brennende partikler ned på gulvet inne i flyet. Ett av besetningsmedlemmene oppdaget raskt at stikkflammen kom fra et lysrør. Uhellet førte også til at oksygenmaskene over en rekke av passasjersetene løste seg ut. Hun fikk varslet pilotene, som straks bad om å få gjøre vendereis til Flesland. Der landet flyet uten at noen kom til skade.