Ohnstad vil ta forslaget opp i bystyret 15. september.

— Det er viktig at Bergen er aktiv i forhold til pris, frekvens og kvalitet på kollektivtransporten i byen. Nå er det fylket som overtatt ansvaret, og da må vi prøve å påvirke, sier Ohnstad.

Samferdselsdepartementet bestemte i fjor at fylkeskommunen skulle overta kollektivtransporten etter en fire års prøveperiode der kommunen hadde ansvaret. Byrådet har vært kraftig misfornøyd med beslutningen.

- Sutrer

— Nå må de slutte å sutre og grine og i stedet komme i dialog med fylket. Skyss skal bestille tjenestene, og fylket skal bygge Bybanen. Sånn er det bare. Da må vi gå i takt med fylkeskommunen, sier Ohnstad.

Han mener at Bergen bør tilby seg å gå inn på eiersiden i Skyss, mot at kommunen også tar en del av regningen for kollektivtransporten.

— Det er et viktig område for byen, ikke minst for å bedre luftkvaliteten. Da kan ikke byrådet bare fraskrive seg alt ansvar, sier Ohnstad.

Han husker tilbake til 90-tallet.

— Da hadde vi en evig kamp mellom byen og distriktene om hvem som skulle få midler til kollektivtransporten. Vi kan ikke få en ny slik situasjon.

Uaktuelt, sier Mæland

Byrådsleder Monica Mæland (H) sier at det er regjeringen som har bestemt at fylket skal få tilskuddene til kollektivtransport. Da er det uaktuelt at kommunen bidrar med mer eller kjøper seg inn i Skyss.

— Vi har store oppgaver innen skole, barnehage, helse og eldre, og ingen penger til overs. Det hjelper ingen at vi eier aksjer i Skyss, sier hun.

Mæland mener Ohnstad ikke er helt i rute med utspillet sitt.

— Jeg tror ikke han har fulgt med i timen. Vi har en god dialog med fylket. Kranglingen skjer bare i hans hode, sier hun.

— Men dere har truet med å legge ned trolleybussen og gratisbussen?

— Vi har ment at fylket også burde ta ansvar for disse tilbudene, når de skal ha kollektivansvar. Men i mangel av andre løsninger har vi gått med på å ta ansvaret for disse rutene, sier Mæland.

Synes du Bergen bør kjøpe seg inn i Skyss? Legg inn dine kommentarer under!