I nesten ti år har Bergen Interkommunale Renovasjonsselskap, BIR, annonsert tømmekalenderen på baksiden av Telefonkatalogen. Men årets annonse blir den siste.

– Når det kommer ut en ny katalog, så skulle en tro at vi ville motta den gamle i retur. Men det er de nye vi får, sier informasjonskonsulent Tina Skudal i BIR til DN.no.

26 prosent bruker katalogen

Hun burde vite hva hun snakker om. Ved papirsorteringsanlegget ved Flesland i Bergen kan de ansatte i BIR med selvsyn konstatere at det bokstavelig talt er bortkastede annonsekroner.

I en undersøkelse utført av Norsk Respons i Bergen på oppdrag fra Naturvernforbundet svarte 26 prosent av bergenserne at de benyttet en papirkatalog sist de trengte et nummer. Resten brukte internett, sms eller opplysningen.

— Vi mener derfor at vi kan bruke annonseringskronene på en bedre måte. Når det i tillegg kan dokumenteres at telefonkatalogbruken og etterspørselen etter den er lav, så trekker dette ytterligere i retning av å avslutte avtalen, sier Skudal.

Ønsker bestillingsordning

I BIR ser de daglig den fysiske bekreftelsen på at undersøkelsen stemmer.

Telefonkatalogselskapet Eniro og Telenor har motsatt seg forslag om å innføre en bestillingsordning på telefonkatalogen, i stedet for dagens ordning der de som ikke ønsker den aktivt må reservere seg.

— Mengden kataloger er økende år for år. Hvis vi fikk si noe, måtte det være at folk heller sier ja takk enn nei takk. Dagens reservasjonsordning fører til stor sløsing med ressurser og unødvendig belastning på miljøet, sier Tina Skudal i BIR til DN.no.

Eniro forsikrer at katalogene blir produsert på en miljøvennlig måte.

— Telefonkatalogen representerer en høy verdi for mange, og for oss er det ingen verdi i at katalogene skal gå rett til gjenvinning. Det er viktig for Eniro å tilby et produkt svært mange mennesker i Norge etterspør og trenger, men det er også viktig at dette skjer på den mest mulig miljøvennlige måten. Over tid har vi vært opptatt av å iverksette miljøtiltak i hele verdikjeden, fra felling av trær til gjenvinning av brukte kataloger. Dette for å sikre at produksjon og distribusjon er så skånsom mot miljøet som overhodet mulig, skriver Renate Morken i Eniro i en epost til DN.no.

Bruker du telefonkatalogen? Si din mening her.

I BOSSET: Mange telefonkataloger går rett i bosset. ARKIVFOTO: BERGENS TIDENDE