— Han ble kalt «EU-frelseren», sier mannens tidligere sjef. Nå etterforsker politiet saken.

Verkstedeieren fra Bergen anmeldte mekanikeren til politiet i desember i fjor.

Etter et tips fra en person som jobbet sammen med mekanikeren, fikk verkstedseieren snusen i hvordan biler skal ha blitt EU-godkjent over telefon - uten å engang komme til verkstedet.

Har du tips til denne saken. Send epost til våre journalister.

«EU-frelseren»

— Jeg fikk sjokk da jeg fikk tipset fra en tidligere ansatt. En av de medvirkende la alle kortene på bordet og forklarte hvordan han og mekanikeren hadde gått frem. Da jeg gikk gjennom regnskapene, så jeg at det til sammen var 42 biler, som det ikke var noen bilag på, sier verkstedseieren.

Verkstedseieren ble rasende da han oppdaget hvordan verkstedet skal ha blitt misbrukt.

— Det viste seg at mekanikeren gikk under navnet «EU-frelseren», og at han hadde fått 2000 kroner for hver jobb han gjorde. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette har pågått uten at jeg oppdaget det. Da jeg fikk greie på det gikk jeg rett til Biltilsynet. Mekanikeren ble oppsagt på dagen, sier verkstedseieren.

Godkjent i løse luften

Politiet er nå i full gang med å etterforske saken, men de er foreløpig sparsomme med opplysninger.

— Anmeldelsen går ut på at det skal ha foregått godkjenning av biler uten at de er fremvist for kontroll, sier etterforskningsleder Svein Føllesdal ved Laksevåg politistasjon.

Etter anmeldelsen startet politiet etterforskning, og gjennomførte blant annet avhør med mekanikeren, som nekter for at han har solgt falske EU-godkjenninger. Statens vegvesen ble også koblet inn i saken, og flere bileiere ble kontaktet av politiet. I juni i år ble saken henlagt etter bevisets stilling.

Uklare forhold

— Det skyldtes at de faktiske forhold var noe uklare, sier politiadvokat Harry Rosnes. Henleggelsen ble imidlertid påklaget. I klagen kom det nye opplysninger fra verkstedeieren, som gjorde at saken ble tatt opp på nytt.

— Vegvesenet har kalt inn flere biler til ny kontroll, for å undersøke om det er store avvik fra de godkjenningene som foreligger. Når vi får svar på dette, vil vi vite mer om hvordan saken står, sier Føllesdal.

Politiet kommer også til å innkalle den mistenkte mekanikeren til nye avhør, for å konfrontere ham med opplysningene som gjorde at etterforskningen ble gjenopptatt.

Formelt er det verkstedet som står ansvarlig dersom falske godkjenninger er utstedt.

— Når vi er ferdige med etterforskningen, vil vi måtte se på om dette kan få konsekvenser for verkstedet, sier etterforskningslederen.

Den anmeldte mekanikeren ønsker ikke å kommentere saken overfor Bergens Tidende.

- Sjekk mer enn godkjenning

Bilkjøpere har altfor stor tro på at bestått EU-kontroll betyr at bilen er i orden, mener NAF.

— Mitt råd er: Ikke kjøp bil bare basert på EU-godkjenning, for den forteller ikke hele sannheten om bilens tilstand, sier teknisk leder Petter Lahn-Johannessen ved NAF-senteret i Fyllingsdalen.

Han understreker at EU-kontrollen kun sier noe om bilens miljø- og sikkerhetsegenskaper, som bremser, hjuloppheng og avgasser.

— Det er vedlikeholdet som avgjør om bilen er trafikksikker, ikke EU-kontrollen. Men det er klart at kontrollen kan avdekke sikkerhetsrisikoer ved for eksempel bremsene på eldre biler, sier Lahn-Johannessen.

Siden NAF selv utfører EU-kontroll på biler, ønsker han ikke å uttale seg om den konkrete saken.

— Men jeg tror nok at dersom man går til et autorisert verksted, kan man som hovedregel forvente at myndighetene har kontroll på autorisasjonen og at verkstedet gjennomfører kontrollen i henhold til regelverket, sier Lahn-Johannessen.

Amundsen, Paul S.