— Dette bråket er ikke til å leve med, sier hytteeier Eivind Norderud og skuer utover fjorden nedenfor terrassen sin hvor en av Fjord1's ferger er i ferd med å legge til.

Nå har han gitt opp å feriere på hytten sin på Halhjem, som han har eid siden 1998. I år skal sommerferien tilbringes i Sogn.

— Vi er mellom 30 og 50 eiendommer som plages av støyen, sier Norderud, og forteller at både fastboende og hytteeiere i området må tilbringe natten bak lukkede vinduer og med ørepropper i ørene.

— Denne duren setter seg i ryggmargen, sier han.

- Sjenerende

De nye gassfergene til Fjord1, «Bergenfjord», «Fanafjord» og «Raunefjord», frarøver Norderud nattesøvnen. Grunnet tekniske årsaker må motorer på gassferger holdes i gang kontinuerlig. Når fergene legges til kai på Halhjem på nattetid blir dermed naboene nødt til å høre på motorduren.

— Det har skjedd at det har ligget opptil tre ferger her om natten, sier Norderud og viser frem et digitalfoto han tok klokken halv fem natt til fredag. Da lå to ferger til kai rett nedenfor hytten hans.

Naboene til Eivind Norderud, Carl Johan Wickmann og Keilon Hiis Bergh, er også plaget av støy fra Fjord1's ferger. De er ikke med på anmeldelsen, men kan forsikre om at flere naboer støtter den.

— Vi aksepterer overhodet ikke at Fjord1 oppfører seg på denne måten, sier Wickmann.

De tre naboene skisserer to mulige løsninger på støyproblemet: Enten kan fergene kobles over på landstrøm når de ligger til kai, slik at motoren ikke trenger å være på om natten. Eller så kan fergene legges ut i fjorden i stedet for inne ved land, slik at de sjenerer mindre.

Mangler teknologi

Svein Solheim, viseadministrerende direktør i Fjord1, får vite om anmeldelsen av fergeselskapet når Bergens Tidende kontakter ham.

— Nei, at vi er anmeldt var jeg ikke klar over, men jeg vet at vi har mottatt klagebrev fra en hytteeier på Halhjem tidligere, sier han.

Tidligere har 29 hus- og hytteeiere klaget til Statens vegvesen. Vegvesenet har tidligere gjort målinger på stedet, og peker på at støynivået for flere fritidsboliger kan ligge over anbefalt nivå.

Solheim kan fortelle at Fjord1 hele tiden har hatt som mål å koble den ene fergen som ligger til kai om natten til landstrøm. Foreløpig er dette imidlertid umulig grunnet tekniske årsaker som har med de nye gassfergene å gjøre, men selskapet jobber nå med å finne en metode som gjør dette mulig.

— Vi er svært interessert i å kunne koble fergene til landstrøm, det vil gi oss reduserte kostnader ved at vi kan redusere mannskap som i dag må være om bord på fergene døgnet rundt, sier han.

Solheim presiserer imidlertid at kun en ferge vil kunne ligge til kai tilkoblet landstrøm om natten. Det skyldes at de andre to er i drift hele døgnet.

Når det gjelder hytteeiernes forslag om å legge fergene ut i fjorden i stedet for inne ved kai, sier Solheim at Fjord1 ikke ser på det som et reelt forslag da fergene er avhengig av å ligge til en kai.