JOHN LINDEBOTTEN

— Vi er i sjokk. Det er helt kriminelt hvordan Statens vegvesen sniker til seg store oppdrag uten å la dem gå på anbud, sier anleggssjef for Hordaland og Sogn og Fjordane hos Selmer Skanska, Bernt Jensen.

— Tidligere i sommer fikk vi høre at Fjøsangerkrysset skulle ut på anbud. Og så leser vi plutselig i Bergens Tidende at vegvesenet skal starte arbeidet om et par uker, sier han.

Fjøsangerkrysset er beregnet å koste 100 millioner kroner, så ingen kan undres at de private entreprenørene gjerne ville sikret seg godbiten.

— Tidligere i år stakk vegvesenet også til seg oppdraget med kollektivfelter på Flyplassvegen. Også det til 100 millioner kroner, sier en oppgitt Bernt Jensen.

Sikrer seg på forhånd

Direktør Terje Johan Skjelbred i NCC Construction er om mulig enda mer i fistel enn sin kollega i Selmer Skanska.

— Fra 1. januar 2003 skal alle slike oppdrag ut på anbud. Det har Stortinget bestemt. Nå ser vi hvordan Statens vegvesen tar seg til rette og sikrer seg oppdrag på forhånd, sier Skjelbred. Han er sikker på at prisen på Fjøsangerkrysset ville kommet på godt under 100 millioner kroner i en anbudsrunde.

— Løper du alene på Krohnsminde, er det klart at du ikke tar ut alt. Får du konkurranse, skjerper du deg, sier han.

Fungerende vegsjef Jann B. Jensen ved Hordaland vegkontor føler ikke at de har gjort noe klanderverdig.

— Fra 1. januar blir produksjonen i Statens vegvesen et AS og må konkurrere på like fot med alle andre. Inntil da må vi sørge for å ha en egenproduksjon som gir optimal utnyttelse av våre ressurser. Men det kan selvfølgelig hende at deler av Fjøsangerkrysset kommer på anbud, sier han.

Til Stortinget

— Bernt Jensen i Selmer Skanska regner med at toget er gått for Fjøsangerkrysset, men både han og Terje Johan Skjelbred akter å si klart fra både til Samferdselsdepartementet og Stortinget om hva de mener om vegvesenets egentildeling på Fjøsanger og Flyplassvegen.

— Gjennom Entreprenørforeningen for bygg og anlegg, EBA, vil vi ta kontakt direkte med Hordaland sine representanter på Stortinget om denne saken, sier Terje Johan Skjelbred.