Pappa Dave Gardien (47) hadde vært utallige turer til Vestlandet før den fatale ferden natt til torsdag. Denne gang fikk datteren Anja Gardien plass i vogntoget. Hun og broren Bas (11) pleide å bytte på å reise med faren, forteller barnas mor Sabine Gardien (45).

OMKOM: Dave (47) og Anja Gardien (10).
PRIVAT

— Han kjente veiene i Norge og forholdene godt, sier hun.

Hun bor med barna i byen Rozenburg like utenfor Rotterdam. Hun og barnas far har skilt lag, men samarbeidet godt på å dele samværet mellom seg, sier hun.

Vogntoget med far og datter kjørte utfor og dundret ned mot elven under Ådlandsbrua på E39 like før klokken fire natt til torsdag. På ulykkesstedet fant politiet en teddybjørn og rosa klær. Ti år gamle Anja ble funnet først og erklært død på stedet. Føreren ble funnet under styrehuset.

De to ble formelt identifisert fredag. Politiet har også funnet pass og billetter i deres navn i kjøretøyet.

Ulykkesgruppen til Statens vegvesen har undersøkt ulykkesstedet. Vegvesenet konstaterer at ingen av de to omkomne brukte bilbelte. Med bilbelter kunne utfallet bli et annet, mener Vegvesenet.

— Jeg tror liv kunne vært spart dersom bilbelt­ene var i bruk, sier Leiv Harald Hanesand i ulykkesgruppen.

— Det er rimelig opplagt her at ingen har brukt bilbelte. Mannen ble kastet ut av førerhuset. Det er også grunn til å anta at datteren sov i sengen i førerhuset da ulykken skjedde, sier lensmann på Stord, Bernt Norvalls.

Nederlandsk politi har varslet de pårørende.

- Det var ekstremt glatt

Politiet og ulykkesgruppen til Statens vegvesen gransker nå hva som gikk galt - nok en gang ved Ådland bru på Stord. På bare to og et halvt år har det skjedd fire alvorlige trafikkulykker på en strekning på rundt 150 meter.

ULYKKESPUNKT: På bare to og et halvt år har det skjedd fire alvorlige trafikkulykker på en strekning på rundt 150 meter ved Ådland bru. - Det er åpenbart at vi må vurdere veien, sier Arne Amdahl Bakkevig i Statens Vegvesens ulykkesgruppe.
ROAR CHRISTIANSEN
EKSTREMT GLATT: - Selv om det var forsøkt å salte, hadde det regnet såpass mye at saltet var borte. Det som var igjen, var som en vannet skøytebane, sier Stord-lensmann Bernt Norvalls.
ROAR CHRISTIANSEN

Lensmann Norvalls sier det er for tidlig å kunne si noe sikkert om årsaken til ulykken.— Det vi vet, er at det var speilblanke veier. Det var ekstremt glatt på grunn av denne effekten av underkjølt regn. Selv om det var forsøkt å salte, hadde det regnet såpass mye at saltet var borte. Det som var igjen, var et isdekke med vann oppå - som en vannet skøytebane, sier han, og legger til:

— Når du da kommer inn i den kurven, er det de fysiske lovene som overtar.

Statens vegvesen var i går på plass og bisto politiet med å kartlegge flere forhold. Teknisk kontroll av kjøre­tøyet, kjøre- og hviletid, dekk og bremser, men også veiens utforming, skilting, kurvatur og om veien var saltet i henhold til avtale vil bli analysert.

Lensmann Norvalls forteller at politiet skal undersøke fartsskriveren i vogntoget, for å se om sjåføren har overholdt fartsgrenser og hviletidsbestemmelser.

— Vi får se om vi kan lese noe ut av det, for eksempel om føreren kan ha vært trøtt, sier Norvalls.

Skal granske ulykkesveien

Han er klar på at noe må gjøres med veien ved Ådland bru.

— Det mest spesielle med Ådlandsbrua, er at med denne elven som renner der, så får du elveråken opp. Og når du får frost og fuktighet i den kombinasjonen får du veldig ofte glatt veibane i det området, sier han.

Bare timer før dødsulykken varslet en politipatrulje om at det var svært glatt på stedet. I tillegg begynte det å regne. Som BT skrev i går, kom strøbilen som bil nummer tre etter vogntoget som kjørte utfor.

— Det er rimelig opplagt at dette må være førsteprioritet å strø når det meldes om glatt vei på Stord. En lærdom her er at vi må begynne å strø med sand og grus i stedet for salt, sier Norvalls.

Statens vegvesen har allerede innført en del tiltak på veien etter bekymringsmeldinger fra blant annet Stord-ordfører Liv Kari Eskeland høsten 2010, men Norvalls mener det må gjøres mer.

— Jeg har sagt til Vegvesenet at jeg synes de skal kalle inn til et møte, der politiet og kommunen og en del andre er invitert, der vi sammen kan komme med noen kloke ideer og innspill, sier lensmannen.

Arne Amdahl Bakkevig i Vegvesenets ulykkes­gruppe sier det samme:

— De mange ulykkene har skjedd på et konsentrert område, så det er åpenbart at vi må vurdere veien.