— Jeg så ikke for meg noe så stort da jeg undersøkte området, men dette er dårlig fjell som lett kan løsne. Da er potensialet der, både for det ene og det andre, sier geolog Harald Hauso i Statens Vegvesen.

I fjor høst skrev han en rapport der han anbefalte bolting av fjellet langs Gamlevegen, tett opp til rasstedet i Tokagjelet.

På et oversiktsbilde er området helt inntil tunnelen merket av. Flere av blokkene i bergveggen er sprekkavløste, ifølge rapporten.

- Alltid utsatt

Geologen ber om at arbeidet blir gjort fra en fjernstyrt rigg eller krandrill, fordi steinblokken kan rase ut mens sikringen blir gjort. Klatrelagene blir også bedt om å bruke to tau.

— Fokuset vårt var på sikring av Gamlevegen. Her er det mye trafikk om sommeren, både med sykler og turister som går ut for å se på utsikten. Selve tunnelen, der raset gikk på søndag, var ikke en del av oppgaven, understreker Hauso.

Hele 300 kubikkmeter, eller 850 tonn løsnet og ødela tunnellåpning og fylkesvei 7. Hauso tviler på at bolting kunne ha hindret dette raset.

— Nå har ikke jeg vært på stedet og sett på det som har skjedd, men her er det snakk om et veldig stort ras og da ville det i såfall ha vært kjempedyre løsninger, sier han.

Tokagjelet er alltid utsatt for ras, understreker geologen.

— Det er hele tiden rasfare langs denne strekningen, sier han.

- Ble ikke prioritert

Einar Selland, kontrollingeniør i Statens Vegvesen, husker rapporten.

— Den kom etter at det raste en blokk ut på Gamlevegen. Det er ikke det samme rasstedet, men det er like ved, sier Selland.

Han bekrefter at det ble vurdert å bolte fjellsiden.

— Men det var ikke snakk om bolting foran tunnelen, og siden det handlet om å sikre Gamlevegen, en sykkelvei, ble det ikke satt av midler. Det ville vært en ganske omfattende kostnad. Hvis det hadde vært snakk om å sikre en vei med trafikk på, ville det blitt gjort umiddelbart, sier Selland.