En flyelev skulle ha flytime i Bergen Aeroklubb den 5. september i fjor.

17-åringen var tidlig ute og begynte en rutinemessig sjekk av flyet, ifølge rapporten til havarikommisjonen.

Elev oppdaget feil

Flyet var av typen Piper og var over tretti år gammelt.

Eleven oppdaget noe unormalt i forbindelse med drivstofftilførselen og meldte fra til instruktøren via en tekstmelding.

Da de to møttes for å fly, mente instruktøren at feilen ikke var av betydning — det hadde vært slik dagen før, også.

Med eleven ved spakene ble motor startet opp uten at noe unormalt skjedde. Farten kom opp i 60 knop (110 km i timen) og nesen begynte å peke oppover.

Men etter bare tre sekunder i luften stoppet motoren.

Instruktøren tok straks over og foretok en nødlanding på slutten av rullebanen.

- Dramatisk

Ifølge rapporten oppdaget instruktøren til sin overraskelse at motoren startet igjen med det samme flyet var på bakken.

«Instruktørens egen refleksjon i ettertid var at drivstofflekkasjen skulle vært tatt mer alvorlig, og at turen skulle blitt kansellert», står det i rapporten.

Bjarne Eskestrand er skolesjef i klubben og var instruktør den dagen.

— Det er alltid dramatisk når motoren kutter på den måten, sier han i dag.

— Men eleven ville klart situasjonen fint på egen hånd, for dette øver vi mye på.

- Heldige, tross alt

Den aktuelle septemberdagen i fjor vurderte han å sende 17-åringen av gårde alene. Han hadde mange flytimer og var ikke langt unna et sertifikat.

Den da 78 år gamle flyinstruktøren er tidligere jagerflypilot og har han ikke opplevd motorstopp på femti år.

— Det hadde vært verre om vi var ute over havet, sier Eskestrand.

— Så vi var heldige tross alt.

- Var du litt rask den dagen da du ikke tok feilmeldingen så nøye?

— Nei, jeg brukte flyet kvelden før uten at den feilen betydde noe, sier han.

Aldersgrensen for å ta flysertifikat er 17 år. Øvelsesflyging kan begynne ved fylte 16 år.

Ifølge havarikommisjonen stoppet motoren fordi drivstofftilførselen ble brutt. De burde vært foretatt en feilsøking da eleven oppdaget problemet, ifølge rapporten.

«Dette er et sikkerhetsproblem som potensielt kan føre til alvorlig ulykke», står det i rapporten.