Alarmen går. På utrolig kort tid er redningsdykkerne fra Sandviken Brannstasjon på vei i bilen. De suser nordover og svinger sørover igjen gjennom Fløyfjellstunnelen. Sirene uler. Blålysene blafrer.

Samtidig er alarmen gått hos luftambulansen på Grønneviksøren. Dykkere skal med. Drivstoff må tappes ut av helikopteret for å få rett vekt.

Ti minutter er gått siden alarmen gikk. Helikopteret er i luften.

Fire minutter senere kommer det mot oss. Det lander der vi står på Slakthuskaien i Sandviken. Mens rotorene surrer, løper dykkerne med en kasse mellom seg mot kaikanten. Piloten hjelper til.

Kommandoer gis og spørsmål stilles med militær presisjon. — På med den! - Gikk den ut her? -Var det flere en i bilen?

Første dykker er i vannet. Kommunikasjonen med land testes. Bilen ligger på 15 meters dyp. Sikten er dårlig. Dykkeren tar seg inn i bilen på bunnen.

Etter kort tid vaker dykkeren i vannflaten. I armene har han en liten jentedukke. Hun tas på land. Dykkeren er på vei ned etter flere.

Det kunne vært mitt barn

Denne gangen er det øvelse. Nye redningsdykkere læres opp. Hver bevegelse følges med kritiske blikk av de erfarne karene.

Jeg tenker det kunne vært mitt barn. Hva skulle jeg gjort om det var jeg som kjørte utfor kaien?

På forhånd hadde jeg spurt å få sitte inne i bilen mens den kjørte i vannet. Både brannsjefen og redaktøren nektet meg. Når jeg ser hvordan den kalde virkeligheten er, er jeg glad for det. Kameraet som er montert inne i bilen sier sitt.

Gi nøyaktig stedsbeskrivelse

- Hva skal en gjøre?

— Om du ser en bil kjører i vannet er det viktigste å varsle fortest mulig. Oppgi mest mulig nøyaktig sted og beskrivelse av hva som er skjedd. Anvis stedet til redningsfolkene. Enten det er luftambulanse eller dykkerbilen som kommer . Stå eventuelt i veien og ta imot folkene, sier dykkerleder Frank Åstveit til bt.no..

Han råder også folk til å prøve å følge med om noen kommer ut av bilen. Eventuelt hjelpe dem og lete i fjæresteinene.

- Må nesten være marinejeger

- Hva skal en gjøre om en sitter i bilen?

— Ut må en før eller siden. Så selvsagt må en prøve å komme seg ut, men konkrete råd ellers er det vanskelig å gi. Når biler går i vannet oppfører de ulikt. Bilen i dag gikk nesten rett ned. Vinduet var knust og vannet fosset inn. Ofte blir bilen liggende å flyte en stund, opp til mange minutter. Så tipper de forover fordi motoren er tyngst, den snur seg og lander ofte på taket, sier Åstveit.

- En skal ikke sitte i bilen, vente til vannet stiger og prøve å få opp døren?

— Om det er eneste mulighet så. Men hvor kald er en i en slik situasjon? Hvor dypt nede er bilen? Når en kommer ut i det kalde vannet kan en få problemer med å puste. Sånn sett burde en også dyppe hodet ned i vannet noen ganger, da har en muligheten til å holde pusten litt lenger. Men i en slik situasjon tror jeg nesten en må være marinejeger for å klare det, sier redningsdykker Stian Hausvik.

— Noe av det mest skremmende

— Det å kjøre utfor og havne i vannet, er noe av det mest skremmende mange kan tenke seg. Dersom du er forberedt på situasjoner som kan være skumle, øker sjansene dine for å overleve. Det å være forberedt kan være forskjellen på liv og død, sier skadesjef Ketil Voll i Tryg.

Det å være forberedt kan være forskjellen på liv og død.

Bilene blir bedre og bedre, men dette øker ikke nødvendigvis sjansene for å komme levende fra å havne i vannet i bil. Dørene er nesten umulige å åpne så snart bilen har havnet i vannet, og de går gjerne ikke opp igjen før hele bilen er full av vann på grunn av trykket. Elektriske vindusheiser er praktisk på land, men de slutter ofte raskt å virke når de havner under vann.

Manuelle vinduer kan også være problematiske, på grunn av at vanntrykket på utsiden av en synkende bil vil presse vinduene inn med så stor kraft, at det krever kjempekrefter for å kunne få ned vinduet før bilen er helt full av vann.

Knus vinduet

Det klart beste er å få opp døren eller å få åpnet eller knust vinduet så raskt som mulig, slik at den raskest mulig blir fylt av vann. Da er det enklest å komme seg ut, for du slipper å kjempe mot kreftene i vannet som fyller bilen.

Det kan være lurt å ha noe i bilen som du kan knuse vinduet med. Enkle verktøy som en kombinert ruteknuser og beltekutter som du har i nøkkelringen, eller en nødhammer, gjør det enkelt å knuse sideruten for å utligne trykket.

— Men når en knuser ruten, må en være forberedt på at vannet fosser inn, sier dykkerleder Åstveit.

TØFFE KARER: Dykkerleder Frank Åstveit (bak) og redningsdykkerne Stan Hausvik og Lars Erik Hovda i Bergen Brannvesen har lang erfaring. Tiden er deres verste fiende. Dersom du ser en bil i kjøre i vannet, kan du hjelpe dem med å gjøre en best mulig jobb.
PÅL ENGESÆTER
RETT NED: Bilen som ble sendt ut under denne øvelsen gikk neste rett ned. Det ene vinduet var knust og vannet fosset inn.
PÅL ENGESÆTER