«Denne tunnelen er farlig», var overskriften i en artikkel på bt.no 21. juli 2011. Tunnelen mellom Flåm og Gudvangen ble stengt flere ganger om dagen denne sommeren. Noen ganger så lenge som 40 minutter. Lange køer oppstod på begge sider av den elleve kilometer lange tunnelen.

Ferietrafikken førte til høye gassverdier, som gjorde at Statens vegvesen måtte stenge tunnelen på E16 for å lufte ut. Avgasser fra dieselkjøretøy gir høye verdier av nitrogenoksid, som kan være helseskadelig.

Mandag denne uken begynte en trailer å brenne i tunnelen. Ingen omkom, men 65 mennesker ble lagt inn å sykehus. For ti av dem var tilstanden alvorlig.

Venter på evaluering

Paal Fosdal, fungerende regionvegsjef i Statens vegvesen region vest, vet ikke hvilke problemer det har vært med gassnivået siden 2011.

— Vi skal ha en full gjennomgang av hendelsen denne uken, og ventilasjon er en del av evalueringen. Vi må komme tilbake til det, sier han.

- Hvilken betydning hadde gassnivået under brannen?

— Det kan jeg ikke svare på, men det vil vi ta opp i evalueringen, sier Fosdal.

- Hastearbeid

I 2011 skrev bt.no at gassproblemet var blitt større i løpet av årene. En utbedring av ventilasjonssystemet var planlagt i august det året, men det ville langt fra løse alt, sa seksjonsleder Eivind Yttri i Statens vegvesen, som var ansvarlig for drift og vedlikehold av tunnelen.

— Vi gjør hastearbeider for cirka 1 million kroner nå i sommer. Men skal det bli godt, må vi gjøre en stor jobb. Det vi gjør nå er en liten jobb, sa Yttri til bt.no.

Yttri anslo at det vil koste opp mot 500 millioner kroner med en «fullstendig gjennomgang» av Gudvanga-tunnelen som ble bygget i 1991.

— Det er et lappverk. Vi prøver å holde liv i flest mulig av viftene, sa han.

Fosdal forteller at de har hatt jevnlige reperasjoner og vedlikehold av ventilasjonssystemet, men en stor gjennomgang er ikke gjort.

Farlig

I april i år slo en rapport fra HOJ Conuslting Gmbh fast at risikoen var uakseptabel høy i Gudvangatunnelen. Risikoen for dødsfall var rundt tre ganger så høy som i en sammenlingbar, normal tunnel.

FAKSIMILE: BTs nettutgave 21. juli 2011