«Uten oppgradering er risikoen i Gudvangatunnelen så høy at det ikke kan aksepteres.»

Det slås fast i en rapport, utarbeidet av Niels Peter Høj fra det sveitsiske selskapet HOJ Consulting GmbH.

Han har vurdert tunnelen på oppdrag fra Statens vegvesen, og ga i april anbefaling om å iverksette strakstiltak, og på sikt bygge en ny tunnel.

Ifølge rapporten er risikoen for dødsfall rundt tre ganger så høy som i en sammenlignbar, normal tunnel.

Mandag begynte en trailer å brenne i tunnelen. Ingen omkom, men 65 mennesker var i formiddag fremdeles innlagt på sykehus. Ti av dem er alvorlig skadet.

Stoltenberg: — Vi jobber med det

Statsministeren Jens Stoltenberg sier til BT tirsdag at myndighetene jobber generelt med å følge opp ytterligere sikring av tunnelene i Nasjonal Transportplan.

- Men er norske tunneler trygge? Undersøkelser viser at mange føler seg utrygge? Det er heller ikke lys i mange Vestlands-tunneler?

— De er trygge i den forstand at det er investert mye i tryggheten, men beredskapen kan bli bedre og vi jobber med sikkerheten.

Best å bygge nytt

Rapporten fra det sveitiske selskapet slår fast at det er så mange feil og mangler i tunnelen, at det beste vil være å bygge en helt ny.

For å få tunnelen på nivå med gjeldende regler og forskrifter må praktisk talt alt elektrisk og elektromekanisk utstyr i tunnelen skiftes ut og suppleres, ifølge rapporten. Tunnelen må også utvides med en meter i bredden, utstyres med nytt ventilasjons- og avløpssystem, få nye havarinisjer og utvide dem som allerede finnes.

— Som følge av behovet for meget betydelige reparasjoner og oppgraderinger, er det nærliggende å overveie å bygge en helt ny tunnel, heter det i rapporten.

Aller best vil det være å ha en tunnel med ensrettet løp. Høj peker i rapporten på at dette blant annet vil gi langt sikrere forhold i forbindelse med brann.

Nedsatt fart

Mens man planlegger nybygging, må det iverksettes sikkerhetstiltak straks, skriver Høj i rapporten.

I en overgangsperiode blir det blant annet foreslått at fartsgrensen blir satt ned til 60 km/t, forbikjøringsforbud, nytt anlegg med røde lys, skilt og bom, og reparasjon av ventilasjonsanlegg.

Utsatt på grunn av ferie

Paal Fosdal, fungerende regionvegsjef i Statens vegvesen region vest, sier de fikk rapporten i mai.

— Vi har jobbet med den, og den har ligget til vurdering hos våre fagfolk, men på grunn av ferie har den ikke blitt behandlet videre, sier Fosdal.

Han sier at rapporten var ment som et grunnlag for en fremtidig utbedring av Gudvangatunnelen, slik at tunnelen i fremtiden vil oppfylle EU-krav til sikkerhet.

— Men den foreslår også straktstiltak, og vi ser selvsagt at hendelsen fra i går aktualiserer disse, sier Fosdal.

- Ville neppe hatt effekt

Han mener likevel at strakstiltakene neppe ville hatt noen effekt i mandagens brann.

— Det som er nevnt i rapporten er nedsetting av hastighet og å forby forbikjøring. Det ville vel neppe hatt noen effekt. Ut fra det vi vet lå biler bak vogntoget ganske lenge, sier Fosdal.

— Det er også viktig at tunnelen var vurdert til å være i tilfredstillende stand, og beredskapsplanen fungerte i går, sier han.

Hva som vil skje med Gudvangatunnelen fremover, er avhengig av finansiering, sier Fosdal.

— Det er et spørsmål om kostnader, men vi i vegvesenet skal i gang med oppgradering av tunneler, og denne risikoanalysen går inn som en del av arbeidet, sier Fosdal.