Det kan medføre livsfare for øvrige trafikanter. Foran en jule— og nyttårshelg med stor trafikk over fjellovergangene mellom øst og vest, kommer Yrkestrafikkforbundet med kraftige advarsler om betydelig øket fare for full stans i kolonnen, i temperatur ned mot minus 20 grader i fjellet.

Uenig med statsråden

Forbundet reagerer også på samferdselsminister Torild Skogsholms brev til Stortingets presidentskap 6. desember, omtalt i BT mandag. Der hevder hun at erfarne norske sjåfører kan kjøre tunge kjøretøy i kolonne uten kjetting,

— Hvem er det som skal sile ut hvem som skal ha på kjettinger i en kolonne og hvem som er erfaren nok til å kjøre uten, spør driftsansvarlig Jan Jacobsen i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

— YTF organiserer ansatte innen bedrifter som utfører tjenester innen transport og godsbehandling. Vi organiserer følgelig også lastebilsjåfører, blant annet en del av de sjåførene som utfører kolonnekjøring over fjellovergangene, sier han.

Krystallklare forskrifter

Trafikanter som har opplevd svært ubehagelige situasjoner i kolonnekjøring på Rv 7 Hardangervidda har tipset BT om at det i kolonnen var tunge kjøretøy uten kjettinger.

En stans i kolonnen kan føre til livsfarlige situasjoner. Og nå advarer Statens vegvesen i Hordaland og Sogn og Fjordane, i en egen felles brosjyre, nettopp mot farene ved kolonnekjøring, og skriver blant annet at «ved stopp i hele kolonnen kan det være livsfarlig» å bevege seg bort fra bilen, og at kolonnekjøring er «ikke ufarlig».

Utlendingene synder mye

— Når det gjelder å medbringe kjettinger syndes det mye av utenlandske sjåfører. De kommer til Norge over grensene hvor det for det meste er saltede og bare veier, og får problemer på glatte fjelloverganger. Sjåførene er ansvarlige for at bilene er riktig skodd for ulike føreforhold. Får en sjåfør beskjed fra brøytebilsjåføren om å legge på kjettinger, for å få lov å følge med i en kolonne over fjellet, gjør han selvfølgelig det. Vil han ikke legge på, eller han ikke har med kjettinger, regner vi det for helt selvsagt at han ikke får følge med kolonnen. Han må avvises, sier Jacobsen.

— Det er jo en grunn for at det er kolonnekjøring over fjellovergangene på vinteren. Fjellet kan være en tøff opplevelse og uforutsette situasjoner kan oppstå. En må være godt utstyrt for de rådende forhold, understreker driftsansvarlig Jan Jacobsen i Yrkestrafikkforbundet.

ADVARER: I en egen felles brosjyre advarer Statens vegvesen i Hordaland og Sogn og Fjordane trafikantene mot farene ved kolonnekjøring.<p/> ARKIVFOTO: ODDLEIV APNESETH