I forrige uke ble Pedersen oppringt av en selger fra TV 2 Interaktiv. Pedersen hadde da annonsert en leilighet til leie gjennom en rubrikkannonse i BA. Telefonselgeren spurte om han ikke også ville ha en annonse i TV 2 Interaktiv.

— Jeg takket nei, men ble ganske irritert da jeg noen dager senere fikk en regning i posten på kr. 398,-. Jeg tok straks kontakt med selskapet som sa jeg bare skulle rive giroen i stykker, sier han.

Nå vil Svend Pedersen advare andre mot frekke salgstriks fra tekst-tv-selgere.

— Det skal selvfølgelig ikke skje at noen får regning for en annonse de ikke har bestilt, sier Jan Grønbech, direktør for TV2TORGET.

— I slike tilfeller annullerer vi selvsagt regningen, sier han, og forklarer at TV2TORGET ikke har egne telefonselgere, men benytter et firma i Bærum til å selge tekst-tv-annonser for seg.

— Dette firmaet kontakter 80.000 personer i måneden. En sjelden gang forekommer det at de trykker på feil knapp, sier Grønbech.

Annonseselgerne bruker avisenes rubrikkannonser for å finne frem til potensielle kunder til tekst-tv-annonser. Selgerne får provisjon per solgte annonse.

— Men de får ingenting før kunden har betalt annonsen. Derfor har selgerne ingenting å tjene på å legge inn annonser kunden ikke har bestilt, understreker direktøren for TV2TORGET.

Bergens Tidende har den senere tid fått flere henvendelser fra folk som irriterer seg over TV 2-telefonselgernes pågåenhet. Enkelte rubrikkannonsører er nå begynt å sette «ikke telefonselgere» i teksten for å unngå oppringninger fra internett- og tekst-tv selgere.

— Det er vi glade for. Det sparer oss for unødvendig arbeid, sier Grønbech.

Han sier videre at heller ikke personer som har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysund-registeret, blir kontaktet.