• Ikke betal telefonregningen fra Chat Nordic, oppfordrer Leif Gullstein, som mener at han er utsatt for svindelforsøk.

KJERSTI MJØR

Fakturaen fra Chat Nordic kom i postkassen hans for halvannen uke siden. Selskapet med adresse Longyearbyen krevde Leif Gullstein for et beløp på 231 kroner for en tre minutter lang telefonsamtale 2. august i år.

— Det er fort gjort å bare betale regninger når det dreier seg om så små beløp. Men jeg ante ikke hva Chat Nordic er og begynte å undersøke, sier Gullstein.

Nummeret finnes ikke

Nummeret han skulle ha ringt 2. august, var oppført på fakturaen. Gullstein ringte derfor Opplysningen 1880 for å undersøke hvem denne abonnenten var.

— Jeg fikk opplyst at nummeret ikke eksisterer. Da jeg ba 1880 om nummeret til Chat Nordic, ble nummeret oppgitt med en advarsel fra Forbrukerombudet om at linjen blir brukt til svindel av internettkunder, forteller Gullstein.

Han har flere ganger prøvd å kontakte Chat Nordic - uten hell.

Mange klager

Id-nummeret på frankeringsstempelet er registrert hos selskapet Forbrukernett på Rodeløkka i Oslo.

— Jeg har informert Posten, som trolig kommer til å politianmelde firmaet, og stenge maskinen, sier Gullstein til BT.

I fjor mottok Forbrukerombudet en rekke skriftlige klager fra forbrukere som hadde mottatt faktura fra Polar Link. Men da skiftet selskapet navn til Chat Nordic AS, og fortsatte å sende purringer på Polar Links gamle krav.

I mars i år varslet derfor Forbrukerombudet Chat Nordic AS om at det vil bli fattet forbudsvedtak med tilhørende tvangsgebyr, dersom ikke selskapet stanser fakturering og forfølgning av krav mot forbrukere som hevder at de ikke har inngått noen avtale om kjøp av firmaets tjenester.

- Rett i bosset

En av dem er altså Leif Gullstein.

— Jeg mener at jeg er utsatt for svindelforsøk, sier han.

— Hva gjør du med fakturaen?

— Kaster den i bosset.

Da BT ringte Chat Nordics kundeservice i går, kom følgende telefonsvarer: «Det er for øyeblikket ingen menneskelige ressurser tilgjengelig for å besvare ditt anrop. Vær vennlig å forsøke igjen senere».