– Vi får masse reaksjoner på Halloween-hysteriet, sier leder for organisasjonen Barnevakten, Sigrun Thomassen til BT.

Hun forteller at hvert eneste år i forkant av Halloween-feiringen får foreningen en lang rekke henvendelser fra foreldre som reagerer på at barna deres blir skremt av uhyggelige brosjyrer som havner i postkassen og av dødninger som banker på døren.

For mange kan nok det hele virke uskyldig, men det er et faktum at mange barn, særlig de minste, blir alvorlig skremt av alt de nifse de ser.

– Jeg har snakket med foreldre som forsøker å holde barna borte fra postkassen i den tiden forretningene pøser på med sine Halloween-reklamebrosjyrer, og som også nekter ungene å åpne gatedøren på selve Halloween-kvelden. De er redde for at det som møter dem når de åpner, skal skape angst, sier Thomassen.

Skrekk i postkassen

Det er to grunner til å advare mot Halloween-hysteriet, mener Thomassen.

  • – Det ene er at forretningsstanden rått utnytter dette og setter ungene under et sterkt kjøpepress. I ukevis før Halloween er butikkene fulle av effekter, og brosjyrer og reklame hoper seg opp i alle postkasser.
  • Det andre er at de norske Halloween-effektene er blitt så rå og uhyggelige at de virker mer skremmende enn godt er.

– Det er betegnende at den norske varianten av Halloween-feiring har utviklet seg i en mye mørkere og mer voldsfokusert retning enn den opprinnelig amerikanske, sier Thomassen.

Snillere i USA

Hun understreker at det er ikke er selve Halloween-feiringen hun vil til livs.

– Halloween-feiringen i USA er stor, omfattende og tradisjonsrik, men den har likevel et «snillere» preg enn hos oss. Den likner mer på våre koselige julebukktradisjoner. Amerikanerne kjenner seg ikke igjen og blir litt forundret når de ser i hvilken nifs, skremmende og voldelig retning vi har klart å vri feiringen, sier Thomassen.

Lillebø, Jan M.