• En så særpreget by som Bergen må holde seg unna byreklamen, sier Høyre-politiker Torill Fiskerstrand i Oslo.

I dag vil byrådet presentere en prinsippsak om reklamefinansierte bysykler, leskur og toaletter. Før avtalen med Clear Channel signeres skal bystyret si sitt.

Fra Torill Fiskerstrand, Høyre-politiker i Oslo, får bergenspolitikerne en klar advarsel. Hun sitter i bystyret og byutviklingskomiteen i hovedstaden.

— Hold dere unna byreklamen, sier hun. - Hvorfor skal Bergen fylles med samme type reklamemontre som Paris og alle andre byer, legger hun til. Fiskerstrand kjenner og er glad i Bergen etter fem år som student ved NHH.

— Byen må ta vare på sin kulturhistorie og sitt spesielle preg, sier hun.

- Over alle støvelskaft

I Oslo har omfanget av byreklame gått over alle støvelskaft, mener Fiskerstrand. De to konkurrentene JCDecaux og Clear Channel har delt hovedstaden mellom seg, med flere ulike avtaler. Det er særlig de såkalte nedstigningstårene og frittstående store reklamemontre som har vekket reaksjoner.

— Byen tåler litt reklame, men i Oslo har det gått for langt, sier Fiskerstrand til Bergens Tidende.

Bystyret i hovedstaden har aldri tatt stilling verken til prinsippet eller omfanget av byreklamen. Avtalene er inngått administrativt under skiftende byråd.

I byutviklingskomiteen er det, ifølge Fiskerstrand, tverrpolitisk misnøye med resultatet.

— Vi jobber med å få fremlagt avtalene, men bildet er ganske fragmentarisk og uoversiktlig, sier hun.

Vil ikke dementere

I et intervju med avisen Sunnmørsposten advarte Torill Fiskerstrand både Ålesund og Bergen mot å slippe til reklamen. Dette intervjuet ble et sentralt tema på debattmøtet om byreklame forrige mandag.

Jan Tore Endresen, direktør for Clear Channel, uttalte på møtet at Fiskerstrand var feilsitert, og at hun ville avsanne intervjuet.

Det har ikke Fiskerstrand gjort og det vil hun ikke gjøre.

— Jeg er blitt oppringt flere ganger fra Clear Channel. De hevder artikkelen er full av feil. Jeg har sagt meg villig til å korrigere eventuelle feil. Men mitt viktigste budskap, selve advarselen, vil jeg ikke dementere, sier hun og legger til:

— Samtidig er det viktig å understreke at jeg snakker for meg selv, ikke på vegne av partiet.

- Helt annet forarbeid

Byråd for miljø- og byutvikling, Lisbeth Iversen, skriver i en e-post til Bergens Tidende at Bergen har gjort et helt annet forarbeid enn Oslo og andre byer.

I en egen planrapport er det angitt hvor i Bergen det er tilrådelig å tillate reklame, skriver hun.

Byråden har ellers vegret seg mot å delta i debatten om byreklame, under henvisning til at anbudsregler forbyr å kommentere pågående forhandlinger.

Før byrådet fikk saken, ble det opplyst at avtalen i Bergen vil dreie seg om 500 leskur, mellom 15 og 20 frittstående reklamemontre, offentlige toaletter og ti stasjoner med bysykler.

Avtalen er et fellesprosjekt mellom Statens vegvesen, Hordaland fylkeskommune og kommunen.

RUVENDE: - Jeg er 172 centimeter høy, men foran denne reklamesøylen forsvinner jeg, sier Torill Fiskerstrand.<p/>FOTO: SUNNMØRSPOSTEN