I tillegg vil de endelige statistikkene for flytrafikken på Flesland fortelle om nesten 600 innstilte flyavganger i løpet av året.

Les også: Flytrafikken flyter bedre på Gardermoen lørdag.

Likevel er lufthavnsjef Dag J. Aksnes fornøyd med punktligheten og flyregulariteten på Flesland. For selv om 9000 forsinkelser er mye, hadde man 10.000 forsinkelser i fjor. I år har nemlig værgudene vært snillere med flybransjen.

Ved utgangen av november var i alt 4138 flyavganger og 4505 ankomster mer enn et kvarter forsinket. Hvis man antar at desember blir en normalt måned, vil dermed mer enn 9000 fly ha vært forsinket på Flesland før 2007 ebber ut. Totalt er det ca. 70.000 flybevegelser årlig på Flesland — det vil si landinger og avganger med rutefly.

Foran målet

— Vårt mål er at 85 prosent av alle flyene skal lande eller ta av på tidtabell. Vi ligger faktisk foran dette målet på Flesland. Men når det er sagt, må passasjerene leve med at det oppstår forsinkelser. Det er jo slik at flytrafikken i hele Europa er gjennomregulert, og hvert fly får tildelt en såkalt slot-tid man skal fly etter. Er man forsinket inn til Bergen, blir flyet gjerne stående på Flesland i påvente av ny slot-tid ut i Europa igjen Dessuten har problemene med Dash Q400-flyene, strengere sikkerhetskontroller og økt bruk av fjernparkering skapt forsinkelser og kanselleringer, hevder Aksnes.

Trøbbel for Norwegian

Avinor fører ikke statistikk over hvilke flyselskaper som har flest kansellerte eller forsinkede fly. Men i høst har særlig Norwegian slitt med betydelige forsinkelser, mens SAS hevder å komme godt ut sammenlignet med tilsvarende statistikker i andre europeiske land.

— Vi har dessverre slitt med punktligheten i høst, bekrefter informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian. Hovedårsaken er problemer i forhold til den tidligere agenten som har «handlet» flyene på Gardermoen.

Lander for sent

Norwegians mål er å få 90 prosent av flyene i rute. Dette er man milevis unna på Flesland. Bare en kort periode i vår, kom mer enn 90 prosent av selskapets fly av gårde da de skulle. I noen perioder har Norwegian hatt en regularitet på bare vel 60 prosent på Flesland. Til gjengjeld er bare 13 flyavganger på Flesland innstilt i årets 45 første uker.

— Flesland har til dels vært uforskyldt skadelidende da en svært stor del av forsinkelsene skyldes for sent innkomne fly, altså at forsinkelsene oppstår andre steder. Siden Gardermoen er vårt største knutepunkt, har problemene der forplantet seg til hele rutenettet, noe vi beklager sterkt. Punktlighet kommer til å ha fullt fokus neste år for å sikre betydelig bedre resultater, legger hun til.

Godt flyvær

I SAS Norge sliter man med å nå målsettingen om at 93 prosent av flyene skal gå på tidtabell.

— Vi har god punktlighet, men ligger noe under målet. Flest forsinkelser har vi i Nord-Norge på grunn av værforhold. I Europeisk målestokk kommer imidlertid SAS godt ut, sier pressetalsmann Thomas Midteide i SAS Norge.

Lufthavnsjef Dag J. Aksnes sier at 2007 har vært et godt år for avviklingen av flytrafikken på Flesland.

— Vi har hatt lite snø og vind og mye tørr rullebane, fravær av streiker, og generelt gode flyforhold dette året. Det er jo slik at snøvær, som gjør at vi må stenge rullebanen en time, er nok til å skape store forsinkelser, som også forplanter seg til andre flyplasser. Så i år er det ikke forhold her på Flesland som har skapt de store forsinkelsene, sier Aksnes

Silje Katrine Robinson