— Hun der ville fått en bot på 2500 kroner om jeg hadde hatt med blokken, sier politioverbetjent Arvid Ask.

Vi har akkurat fått grønt lys på Danmarksplass. Den kvinnelige føreren i bilen foran har dårlig tid. Hun vet ikke at en sivil politibil har lagt seg på hjul.

— Hennes kjøring er helt typisk. Hun drar på etter lyskrysset og øker farten etter hvert som hun kommer oppover Fjøsangerveien, sier Ask, og lar videobåndet gå.

— Der ser du at hun er oppe i 67 km/t i 50-sonen, sier Ask og peker på displayet. Det hadde gitt en bot på 2500 kroner.

Politi i godlune

Men Ask er i godlune i dag. Blokken med bøtene er lagt igjen på kontoret. Den kvinnelige bilføreren er en av mange som slipper unna. I dag vil Ask bare vise hva som er trafikkhverdagen på strekningen mellom Bystasjonen og Lagunen.

Den er skremmende. Bare fra Bystasjonen og til avkjøringen til Hop er det, så langt i år, skrevet ut 1220 forelegg og tatt beslag i 70 førerkort av tjenestemenn fra Bergen Sentrum politistasjon. Tar vi med strekningen videre til Lagunen, kan Fana politistasjon plusse på over 100 forelegg og et titall førerkortbeslag. UP kan vise til liknende fangst.

— Det er ikke tvil om at før eller siden vil farten kreve liv her, sier Ask.

Rieber-problemet

Vi nærmer oss rundkjøringen ved Minde allé. En svart Audi suser forbi i indre felt. Trolig er hastigheten godt over 80 i 60-sonen.

— Farten er en ting. Problemet er ulykkene den fører med seg. Rundkjøringen her ved Minde allé er et av det verste ulykkespunktene, forteller Ask og forklarer:

— Bilførerne tar med seg farten, spesielt når de kommer sør fra. Etter at Fritz C. Riebers vei ble åpnet i fjor, har vi sett en generell økning i farten.

Ask ønsker å svare flere BT-lesere som i debattinnlegg har stilt spørsmål ved om det er penger som driver politiet til å vie den nevnte strekningen så stor oppmerksomhet.

— Hadde ikke politiet vært så synlig, ville ulykkene vært langt flere. Men det er klart vi er ute etter verstingene, de som virkelig ikke viser respekt for medtrafikanter og andres liv, svarer Ask.

— Men det er også lettjente penger?

— Det blir penger ut av det. 2500 i snitt på dem som blir tatt.

Det betyr rundt fire millioner kroner til statskassen så langt i år.

Klar til kamp

Politiet har skaffet seg flere våpen i kampen mot farten. Vi sitter i et av dem. Få råkjørere skal slippe unna bilen med 200 hestekrefter under panseret. Her tas alle råkjørere opp på bånd. Videobildene er sylskarpe. Målingene nøyaktige.

— Dette er en god form for kontroll. Vi er anonyme i trafikkbildet og kan luke ut verstingene.

Ask gjentar gjerne uttalelsen han kom med til BT for litt siden.

«Vi holder på helt til folk skjønner at de ikke kan bryte grensen. Så får vi se hvem som holder ut lengst».

— Vi kan ikke akseptere at folk spekulerer i å kjøre fort, til tross for at de vet at fart er den viktigste ulykkesårsaken. De legger seg helt oppunder fartsgrensen og kalkulerer med å betale bot, sier han engasjert, og glemmer nesten selv å holde fartsgrensen.

Glad for prikker

Ask gleder seg til prikkbelastningen blir innført neste år.

— Det vil på sikt luke bort verstingene. Et veldig godt system som vil medføre at folk ikke kan spekulere i å kjøre for fort.

Det er tydelig at det ikke er alle som lærer av en elle to bøter. Noen presterer å gjøre seg til fartssyndere to ganger i en og samme kontroll.

— Vi er begynt å stille oss opp flere steder på samme strekningen samtidig. Det har vært effektivt, gliser Ask.

Han ber folk om å tenke over hvor viktig førerkortet er for dem nå. Ikke etter at de er tatt.

— Det er mange som har sittet på mitt kontor og fortalt om hvor store problem de havner i uten førerkort. Alt fra kjøring til barnehagen og jobben. Det burde de ha tenkt på før, sier Ask.

HELDIG: Du som kjørte denne bilen i Fjøsangerveien i går, kan prise deg lykkelig. På politiets display ble bilen målt til 73 km/t i 60-sonen. Det ville gitt 1700 kroner i bot, men ikke i går. Politiet var bare ut for å vise BT fartsproblematikken mellom Bystasjonen og Lagunen. FOTO: ØRJAN DEISZ
KAMPKLAR: Arvid Ask og politikollegene hans nekter å gi opp kampen mot fartssynderne. Råkjøringen mellom sentrum og Fana har derfor høy prioritet. – Vi kan ikke akseptere at folk spekulerer i å kjøre fort, til tross for at de vet at fart er den viktigste ulykkesårsaken.