Siden 2000 har både Danmark og Sverige halvert dødstallene i trafikken.

Svenskene forklarer nedgangen med bedre veier. Siden slutten av 1990-tallet har de bygget over 2000 kilometer 2+1-veier med midtrekkverk.

— Den gangen var det kontroversielt, men etter hvert kom de positive effektene. Da snudde holdningen, sier Claes Tingvall, direktør for trafikksikkerhet i det svenske Trafikverket.

Den nye motorveien

Midtrekkverk på to— og trefeltsveier gir hele 80 prosent færre drepte og 45 prosent færre hardt skadede, ifølge Transportøkonomisk institutt. Svenske eksperter kaller 2+1-veiene «arvtakeren til motorveien»: Like sikker, men mye billigere.

— En investering i midtrekkverk får også positive effekter for hastigheten på veinettet. Det blir et selvspillende piano, sier Tingvall.

Han bekrefter også at det er lettere for svenskene å bygge ut veiene.

— Norge valgte i sin tid smalere veier. Det har ikke vært så vanskelig for oss. Vi har tatt de brede veiene først, sier Tingvall, som tror utbyggingstempoet vil lide når arbeidet blir mer komplisert.

Likevel skal også mindre trafikkerte veier i Sverige få midtrekkverk. Da vil det stort sett være ett felt i hver retning.

— Vi har stadig flere slike prosjekter. Vi bygger midtrekkverk hele veien, og forbikjøringsfelt på 15 prosent av veien. Det går fint på veier med lite trafikk, sier Tingvall.

Les også: «Unnskyldningen om at det er for dyrt, kjøper jeg ikke»

Skylder på snøkaos

Sven Krarup Nielsen leder havarikommisjonen for veitrafikkulykker i Danmark. Han har flere forklaringer på nedgangen.

— Vi har hatt harde vintre de siste årene. Når hele landskapet er hvitt, kjører trafikantene saktere og mer forsiktig. Mange tør heller ikke kjøre, sier han.

Han tror ikke snøen gir slike effekter i Norge eller Sverige.

— Nå er jo ikke været noe vi har kontroll over, men det har hatt en positiv virkning på ulykkestallene.

Han sier finanskrisen førte til mindre trafikk på veiene, og trekker også frem kampanjer og politikontroller.

— Det virker. Danskene kjører saktere nå enn de gjorde for ti år siden, og det er ikke akseptert å kjøre fylla.