I august 1929 begynte Olav Hellesen i klasse 1ga på Dragefjellet skole i Bergen.

— Det var en liten tavle med ramme rundt, og den var av stein. På den skrev vi med griffel, en slags blyant av bløt stein, slik at det ble en lys skrift på den mørke steintavlen, forklarer Olav Hellesen.

Viske ut og begynne på nytt

Vi falt for fristelsen til å slå opp «Griffel» i Store norske leksikon:

Griffel: stift av bløt leirskifer til å skrive med på noe hardere skifertavler. Ble alminnelig brukt i norske skoler til omkring 1910.

— Vi skrev på disse tavlene, og vi regnet på dem. Men når siden var full, måtte vi viske alt ut og begynne på nytt, sier Hellesen.

Men merkelig nok ble det folk også av dem som lekte steinalder på Dragefjellet for 80 år siden. Og i anledning skolestarten 2009 kom tre av dem sammen til bløtkake og kaffe på Danckert Krohn Seniorsenter i Kong Oscars gate.

Martin A.E. Andersen har tilbrakt hele sitt yrkesliv i skolen, og var til slutt høyskoledirektør i Bergen.

Arild Rasmussen har 47 år bak seg i en bergensk fiskeeksportbedrift. Hellesen ble snekkermester.

— Skolen var jo stappende full. Rundt 30 elever i hver klasse, og vi var i a-klassen. Så var det b-klasse, helt opp til 7. Og det var gutteklassene. Jentene var i egne klasser. Slik var det den gangen. Og stakkars de guttene som forsøkte å ta seg over til jentene sitt område i friminuttet, mimrer Martin Andersen.

Bønn og salmesang

Alle tre minnes med glede frøken Torstensen, som de hadde gjennom hele 1.-klassen. - En søt, snill og hyggelig dame. Da skoleåret var slutt, gikk frøken Torstensen av for oppnådd aldersgrense.

— Samtidig var hun bestemt, og vi lærte noe av henne, minnes Olav Hellesen.

På den tids skole, og som varte til langt inn på både 60- og 70-tallet, var det fast regel å begynne skoledagen med salmesang og bønn.

— Og Fadervår avsluttet dagen, understreker Martin Andersen.

— Hvordan var dere kledd?

— I knebukse og genser, eller bluse. Min knebukse var en fra min far som min mor hadde sydd om, sier Hellesen.

— Langbukse hadde jeg ikke før jeg var konfirmant, supplerer Andersen.

Lærer i dress og slips

Før han ble skoledirektør var Martin A.E. Andersen rektor på Bergen lærerhøyskole. Han har dermed ikke så rent få lærere på samvittigheten. Naturlig nok gjør han seg sine tanker om dagens skole.

— Lærerne burde i større grad markere hvem som er læreren. I dag kan man ofte lure på hvem læreren er når de beveger seg sammen med elevene. Da vi gikk i skolen, møtte læreren på jobb i dress og slips. Å være lærer ga en ytre status.