Den 79 år gamle mannen var på Vinmonopolet i Førde forrige mandag, og falt om da han støttet seg til et løst stativ. En annen kunde, som utga seg for å være sykepleier, kom da til for å hjelpe ham opp, skriver Firda.

Da «sykepleieren» også ville hjelpe 79-åringen med å betale, og i tillegg ta ut 500 kroner, ante de ansatte på polet uråd. De ble enige om å sende mannen hjem i en drosje.

Tok ut 18.000 kroner

I stedet tok «sykepleieren» med seg mannen og fikk ham til å ta ut mer penger. En av de ansatte fulgte etter og konfronterte svindleren, som klarte å snakke seg ut av situasjonen.

— Personen var flink til å overbevise både de ansatte og den eldre mannen, sier daglig leder på Vinmonopolet i Førde, Bjørn Kristian Sunde, til Firda.

Dagen etter tok Sunde kontakt med mannen.

Da viste det seg at 79-åringen ikke kunne finne bankkortet sitt, og at kontoen hans var tappet for 18.000 kroner.

— Her har man sett hvor frekk man kan være. Ikke minst med tanke på at dette var en impulshandling, attpåtil mot en eldre, forsvarsløs person, sier Sunde til Firda.

Tror flere var involvert

Etterforskningsleder ved Førde og Naustdal lensmannskontor, Knut Harald Hansen, sier til BT at de regner med å oppklare saken. Én person er så langt pågrepet, mistenkt for å ha misbrukt 79-åringens bankkort.

— Vi tror flere har vært involvert og er ikke helt ferdige med saken ennå, men har et godt grunnlag å arbeide videre med. Den pågrepne er en lokal person fra Sogn og Fjordane, sier Hansen.

Han legger til at det generelt sett ikke er uvanlig at folk blir kortsvindlet, men at han ikke har vært borti en slik fremgangsmåte før.

— Det er en moral som ikke ligner noen ting. Den som skal hjelpe til, utnytter i stedet situasjonen til å tilegne seg kortet og pinkoden, sier Hansen.