Som yrkesaktiv lege pleide Eilert Eilertsen å gi følgende råd til aldrende pasienter: – Når du blir åtti, er det like godt å slutte å kjøre bil.

Men Eilertsen, snart 91, har ikke fulgt sitt eget råd og kjører stadig rundt i sin mørkeblå Toyota Yaris – for øvrig innkjøpt like etter 90-årsdagen i fjor.

– Så lenge min helbred er like god som nu er det ikke uansvarlig av meg å fortsette å kjøre bil, sier den tidligere ordføreren i Bergen.

Dobling på fem år Alder, sykdom og medisiner kan påvirke vår evne til å kjøre bil. Aldri har Fylkesmannen i Hordaland fått flere meldinger enn i fjor om personer som ikke innfrir helsekravene til å kjøre bil.

I 2008 behandlet Fylkesmannen 1300 saker, og dette er dobbelt så mange som for fem år siden. Resultat:

  • 600 fikk dispensasjon fra helsekravene
  • 500 ble meldt til politiet
  • 436 fikk inndratt førerkortet– Det er ingen menneskerett å ha førerkort, sier fylkeslege Helga Arianson, som peker på flere årsaker til at tallet på slike saker har økt så raskt.

– I dag er det vanlig at alle har førerkort, også eldre og folk som blir behandlet for ulike sykdommer. Samtidig er trafikken blitt mer komplisert, og det blir stilt større krav til reaksjonsevne og oppmerksomhet fra trafikantene.

Tok sertifikat i fredsåret Eilertsen er født i 1918, og tok sertifikatet i 1945. Da var han 27 år. Siden har han vært eier av mange flotte biler.

– Jeg har alltid hatt sans for store, sterke biler. En gang hadde jeg en Mustang med motor på 438 hestekrefter. Fornuftig nok kvittet jeg meg med den.

– De siste 15-20 årene har jeg kjørt Toyota. Yaris er en smalere og mindre bil, og har ikke den samme speed, eller motorkraft, slik at det ligger nært å misbruke den, humrer pensjonisten.

En ny bil tar dessuten brodden ut av kritikk som ofte blir eldre sjåfører til del – den om «gamle tufser som kjører tufsete biler», sier Eilertsen:

– Det kan man iallfall ikke kalle denne bilen. En ung og brukbar bil dyktiggjør meg ytterligere i trafikken.

Eilertsen har gått på kurs for vognførere over 65 år. Og som alle andre sjåfører over 70 år må han ha helseattest, og går årlig til grundig legesjekk for å kontrollere kjøreevnen.

Ingen riper i lakken Bilførere har selvstendig plikt til å oppsøke lege og si fra om de er i tvil om de bør ha førerkort og kjøre bil. Leger, psykologer og optikere skal kjenne til helsekravene, og melde fra om personer som ikke fyller dem.

– De siste årene har vi holdt kurs for legene, og det har nok medvirket til at tallet på saker har økt, seier Arianson.

Eilertsens skinnende doning, derimot, har ikke så mye som en ripe i lakken. Den er like plettfri som sjåføren selv.

– Jeg har verken fått fartsbøter, parkeringsbøter eller kjøreskader som skulle tilsi at jeg ikke var i stand til å kjøre bil, sier han.

– Men er det mange som tuter på deg?

Svaret kommer kontant.

– Aldri! Hva skulle de tute for?

Noen eldre? Skriv i kommentarfeltet!

Tor Høvik