Årsskiftet er tid for oppsummering. Så også for Fløibanen, der en godt fornøyd direktør Trond Amland kan melde om ny publikumsrekord.

– Fløibanen har hatt sitt beste år av sine 88. sesonger. I 2006 registrerte vi 1 131 707 påstigninger, og det er et betydelig hopp opp fra den gamle rekorden på 1 099 966, sier Amland.

Han betegner økningen på nesten 32.000 påstigninger som et stort sprang fremover for en av landets best kjente turistattraksjoner.

– Dette er tall vi liker! Fløibanen er mer populær enn noensinne, sier Amland.

600.000 mennesker

Fløibanen teller sine besøkende med antall påstigninger. 1,1 millioner påstigninger betyr imidlertid ikke 1,1 millioner besøkende.

– Når vi regner om til mennesker eller passasjerer, så deler vi påstigningstallet med to – dermed ble rundt 600 000 mennesker som brukte Fløibanen i fjor, forklarer Amland.

Han tror mye av forklaringen på rekorden ligger i det flotte sommerværet.

– Da sydet det av folk her. Dessuten har det kommet flere tilreisende til Bergen, mange av dem ville opp i høyden med byens unike kabelbane. Vi merker også at Fløibanens strategiske markedsføring i utlandet gir resultater. Folk fra ulike nasjoner kjenner til oss, sier direktøren.

Reiser i regnet

Men også i høstens mildt sagt langvarige regnvær har folk trofast lagt turen til Fløibanen.

– Pussig nok, så gjør de det – særlig i helgene. Mange tar turen til fjells uansett vær. Banen har faste kundegrupper som spreke pensjonistgjenger – de lar seg i hvert fall ikke stoppe av litt regn. Julemarkedene på toppen var også et trekkplaster, sier Amland.

2007 byr på flere nyheter for Fløibanens reisende, først og fremst med nytt utsiktsplatå som skal åpnes i mai.

– Da blir utsikten fra Fløyen enda bedre! Mange har allerede tatt turen opp for å snuse på hvordan «det kommer til å bli». Dette blir helt klart en ny attraksjon i attraksjonen. Her er også en ny amfiscene bak lekeplassen som vi har aktive planer for i retning konserter, eventyroppsetninger og så videre, sier direktøren.

Høyere mål

Foreløpig kan han ikke gå ut med omsetningstall for rekordåret, men understreker at Fløibanen A/S har sunn økonomi.

– Midlene pløyes mest mulig tilbake i anlegget. Bare til det nye utsiktsplatået går det med syv millioner kroner, sier han.

Til tross for rekorden, mener direktøren det fortsatt er mulig å øke trafikken på banen, spesielt utenom sommersesongen.

– Med nytt platå er 1. 5 millioner påstigende fullt mulig på litt sikt. Vi var jo nesten på 1. 2 millioner uten denne godbiten. Fløyen skal utvikles til å bli et spennende reisemål for både turister, bergensere og folk fra distriktet. Hele året, sier Amland.

POPULÆR: Omkring 600.000 personer reiste med Fløibanen i fjor.
HELGE SUNDE
FORNØYD: Direktør Trond Amland kan smile over ny publikumsrekord på Fløibanen.
Aarekol, Marita