Det var på lørdag at Geir Inge Kjøsnes skulle overføre penger fra en konto i Sparebanken Vest til en annen. På brukskontoen hadde han 600 kroner, og det var ikke nok til pinsen, siden han blant annet skulle til Bergen og kjøpe bil.

Men da han logget seg inn i nettbanken, var kontoen med 60.000 kroner på søkk borte, skriver avisen Firda i dag.

— Det første jeg reagerte på var at pengene ikke var der. At hele kontoen var borte merket jeg først senere, sier Kjøsnes til bt.no.

Sjekket hele helgen

Han sjekket både nettbanken og telefonbanken gjennom hele helgen, men uten resultat. Pengene var borte. Han nådde heller ikke gjennom på bankens kundetelefon, for de hadde tatt pinseferie.

— Det er hårreisende. Når du er kunde må du være trygg på din egen bank, men du kan ikke være trygg når du ikke vet hvor pengene dine er, sier han.

— Til min fordel hadde jeg penger i Postbanken, så det var ingen nød. Men i verste fall hadde jeg stått helt uten penger. Det hadde vært helvete på jord.

Redd for hackere

Først var Kjøsnes redd for at det var en utro tjener i banken, eller at hackere hadde fått ut penger fra kontoen. Siden han ikke hadde tilgang til kontoen, kunne han heller ikke sjekke hva de siste bevegelsene der hadde vært.

— På tirsdag fikk jeg kontakt med banken, og de kunne fortelle at telefonbank-kontoen min var falt ut av systemet. De hevdet at nettbanken fremdeles var tilgjengelig, men det hadde jeg jo sett at den ikke var senest mandag kveld, sier Kjøsnes.

Rett etter dette møtet med Sparebanken Vests kundeservice, skiftet han bank til Postbanken.

— Jeg følte de tråkket på tærne mine. Jeg følte meg som en dust når de hevdet at jeg har hatt tilgang til nettbanken hele helgen, sier Kjøsnes.

Dobbelt uheldig

Informasjonssjef Jørn Lekve i Sparebanken Vest kan fortelle at mange har blitt rammet.

— I løpet av pinsen skulle det skje en teknisk oppgradering i nettbanken. Det som skjedde i forbindelse med det var at skjermbildet til noen kunder forsvant. Det var ordnet i løpet av få timer, sier han.

Han vet ikke hvorfor dette problemet har vart lenger for Geir Inge Kjøsnes, men beklager det inntrufne sterkt.

— Det er veldig beklagelig, og det skal ikke skje. Vi forstår at kundene er frustrerte som følge av dette. Men jeg må understreke at pengene hele tiden har vært der, og at ikke noe har skjedd med dem, sier han.

— Ville Kjøsnes hatt tilgang til kontoen via telefonbanken, om denne hadde fungert?

— Ja, det ville han. Han må ha vært dobbelt uheldig siden denne også sluttet å fungere, sier Lekve.

Geir Inge Kjøsnes har nå byttet bank. - Det er hårreisende å ikke kunne stole på sin egen bank, sier han.