JAN STEDJEjan.stedje@bt.no

Ikke kan de enkel brøkregning, og ikke kan de regne prosenter av et tall. De bommer også på omregning av vekt, fra tonn til gram. Men lærerstudentene får likevel ståkarakter i matte — med ti vekttall.

Snart er de klare for å undervise i skolen. I matematikk.

Avslørende Matte-besvarelsene i BT-grafikken er eksempler hentet fra vårens eksamen for lærerstudenter - fra besvarelser som har fått ståkarakter, altså minst en 4-er.

— Sertifikat som mattelærer får man våren 2001, selv om studentene leverer besvarelser som disse eksemplene viser, sier matematikklærer Einar Jahr.

— Skulle vi stryke alle som gjør slike feil, ville strykprosenten i matte ved lærerutdanningen ikke bli bare 50, men 80 eller 90, sier Jahr. Han er leder ved matematikkseksjonen ved lærerutdanningen på Hamar.

Jahr beskriver tilstanden som håpløs, og kunnskapsnivået som skremmende.

To årsaker - Hvorfor er nivået blitt så lavt?

— Det er to årsaker. For det første kommer de fleste nesten blanke inn på lærerutdanningen. De har kurs i matematikk fra 1. klasse i videregående skole som eneste ballast. Dernest viser mange liten interesse for faget på lærerskolen, de er ikke villige til å jobbe, sier han.

— Hvorfor oppdager ikke lærerskolene denne tilstanden før man sensurerer i juni måned?

— Vi mangler ressurser til individuell veiledning av studentene gjennom de to semestrene med matematikk, sier Jahr.

Les også: - Strykbesvarelser får ståkarakterStort sprang fra videregående