Tips eller bilder? Send MMS/SMS tiil 2211, eller skriv e-post

Den statlig eide fylkesveg 7 mellom Trengereid og Brimnes i Hordaland har vært brukt som avlastningsvei for E 16 etter flere ras mellom Bergen og Voss den siste tiden.

Nå ser veien gjennom Tokagjel ut til å ha fått nok. På et punkt ved munningen til Tokagjeltunnelen har veien rast ut, men veien er fortsatt åpen.

Stupbratt

På utsiden av muren er det stupbratt. Både Statens vegvesen og en tipser anslår at det er minst 50 meter rett ned.

BRATT OG MATT: Den over 100 år gamle veien i Tokagjelet har sett sine bedre dager. - Men det er en overraskelse at veien faller ut, sier daglig leder Leif Vambheim i Hardangerrådet.
2211-TIPSER

— Det er lite hyggelig å passere slike hull i veien på akkurat denne strekningen, sier en beboer i Kvam til BT.

— Dessuten spør jeg om tre kjegler er god nok sikring? Dette er hovedfartsåren for oss som bor her, og det er mange busser og trailere som passerer, sier mannen.

Assisterende byggeleder Einar Selland på drift og vedlikehold avdeling Voss i Statens vegvesen sier de har vurdert faren, og at de vil reparere muren og veien neste uke.

— Inntil videre har vi satt ned fartsgrensen fra 80 til 50 kilometer i timen, sier Selland. De har også sikret stedet med kjegler i veibanen.

- 30 km/t er mye. Er dette trygt? Det er også utglidninger i veien?

— Det skal ikke være overhengende fare. Veien farer ikke plutselig, det er et par stein som har falt ut. Men det er ikke forsvarlig å kjøre i 80 km/t med tunge kjøretøy, sier Selland.

- Har det vært fagfolk og sett på stedet?

— Vi har hatt entreprenør og gravemaskin-folk der.

«Noe utenom det vanlige»

Daglig leder Leif Vambheim i Hardangerrådet reagerer når han ser bildene. Rådet jobber for å få rustet opp fylkesveg 7.

Dette var noe utenom det vanlige, og det er av mange overraskelser vi stadig får Leif Vambheim i Hardangerrådet

«Det er påvist til dels store trafikale problem med forseinkingar og delstrafikkdirigering og som syner at Fv7 med sin strekningsvise dårlege standarder ein tids- og kostnadskrevande veg for næringslivet spesielt og samfunnet elles», skrev rådet i et brev til samferdselsminister Marit Arnstad og Hordaland fylkeskommune i slutten av april.

— Dette var noe utenom det vanlige, og det er av mange overraskelser vi stadig får, sier han om bildene.

— Store deler av veien i Tokagjelet henger på en hylle. Det er rett ned i juvet. Det ser ut til at veien henger på gammel vane. Tokagjelet er også et av veipartiene tungtransporten ikke liker. Dette viser bare at vi må få fart i arbeid med Hardangertunnelen, legger han til.

Hardangertunnelen mellom Norheimsund og Samnanger vil kunne avløse Tokagjelet og tunnelene der.

Hang i tau for å lage veien

Veien gjennom Tokagjelet ble ryddet fra 1890, og åpnet i 1907. Store partier er bygget med håndkraft mens arbeiderne hang i tau i den glatte fjellsiden. Dette ble gjort fordi veien mangler naturlig fundament.

Ny vei med fire tunneler ble tatt i bruk på 1960-tallet. Hullet på bildene er rett ved den 408 meter lange Tokagjel-tunnelen. I vinter gikk det ras på gamleveien.

— Men det har heller ikke vært større problemer på hovedveien utenom dette, sier Einar Selland i Statens vegvesen.

Diskuter saken under:

HULL I VEIEN: Her er det 50 meter rett ned.
2211-TIPSER
TRYGT? Statens vegvesen har sikret stedet med kjegler og redusert fartsgrensen med 30 km/t til 50.
2211-TIPSER