«Vulcanus» og den få måneder eldre søsteren «Titan» ble til som en ung-domssynd fra Per Grieg da han som ung skipsingeniør fra NTH jobbet i Bergenske, før han overtok ledelsen i Grieg Gruppen i Bergen.

Han designet de to slepebåtene som begge fremdeles er aktive, tidligere «Titan» på Sørlandet for eiere i Arendal, og MS «Vulcanus» som halvpensjonert landligger ved Søndre Tollbodkai i Bergen.

Sammen i alt

Hun ble i sin tid solgt fra Bergenske til Oslorederiet Bukser & Bjergning AS, men har fremdeles Bergen malt på hekken.

Hun ble levert fra Bolsønes Verft i Molde i april 1959, mens «Titan» kom sent i 1958.

Begge de to er på 146 bruttotonn og med 960 hesters maskinkraft.

De to slepebåtene jobbet sammen på havnen i Bergen og var ofte på Stord og i Florø når verftene der sjøsatte skip.

I Nordsjøen har de også hatt jobber i forbindelse med bl.a. oljelekkasjer og utlegging av lenser.

Populære

På BMV i Solheimsviken var det knapt en sjøsetting uten «Vulcanus» og «Titan» som lå klar til å feste slepevaiere. Heller ikke mange cruiseskip unngikk de to slepebåtene når de skulle til kai ved Skolten eller Dokken.

Husker du «Vulcanus» og «Titan»? Del et minne ikommentarfeltet under:

Her er MS "Vulcanus" i Bukser og Bjergning sine farger.
Jan I. Eliassen
Jan I. Eliassen