Med 2,3 millioner kunder har Telenor Mobile Communications 70 prosent av mobilmarkedet i Norge. I fjor hadde selskapet en omsetning på 9,8 milliarder kroner.— Vi sender ut seks millioner fakturaer i året. Under 0,7 prosent av disse går til inkasso. Det er et veldig godt tall, sier Heldaas til Bergens Tidende. Greit å purre Til sammenlikning gikk 60.000 mobilregninger fra Telenor til inkasso i 1999. - Vi klarte å kutte antall saker med 30 prosent fra 1999 til 2000. Dette er noe vi vil jobbe med videre, sier Heldaas til Bergens Tidende.I fjor tapte Telenor Mobile Communications 27,7 millioner på inkassosakene. - Vi sender også ganske mange purringer, men vil ikke gå ut med noe konkret tall. For oss er det greit at vi sender purringer så lenge folk betaler, sier informasjonssjefen. Han mener det er en myte at mange ikke betaler mobilregningen. - Mobiltelefoner viktigere Lillebror Netcom har drøyt 900.000 mobilkunder. I fjor hadde de en omsetning på 2,9 milliarder kroner og en markedsandel på 26 prosent.De vil verken ut med antall saker til inkasso eller hvor mange regninger det purres på.- Vi har hatt en nedgang på rundt ti prosent, er det eneste informasjonssjef Guri Wormdahl i Netcom ønsker å si. Begge mobilleverandørene understreker at grundigere kredittvurderinger av nye kunder samt fleksible ordninger for tilbakebetaling av inkassokrav er med på å få tapene ned.- Mobiltelefoner er blitt viktigere for mange. Det kan også være en årsak til at folk prioriterer mobilregningene mer nå, tror Wormdahl i Netcom.