I en tekstmelding til bt.no skriver en irritert kunde:

Fana folket er uten internett for andre dag på rad. Hva driver Telenor med?

Vi stiller spørsmålet videre til Telenor.

Et ødelagt datakort

— 400 abonnenter i Fana var uten internettforbindelse fra den 24.6 klokken 21.50 til den 26.6 klokken 23.30. Det beklager vi, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til bt.no.

Meling forteller at feilen skyldes et datakort som ble ødelagt i sentralen i Bergen. Nytt datakort måtte sendes fra Fåberg på Østlandet, og installeres.

Ikke rutiner for sms

— Prøvde dere å varsle folk om at de var uten nett?

— Når det er store feil prøver vi å varsle, men vi kunne jo ikke godt sende ut melding på nettet.

— Si ikke det. Det mange i Fana som jobber andre steder enn hjemme, og de fleste av dem leser bt.no. Vurderte dere å sende en melding på sms?

— Vi gjør normalt ikke det og har ikke rutiner for det.

— Kunne ikke det være en idé for en kommunikasjonsbedrift?

— Jo, det er en god idé, for all del, sier Meling.

BKK bruker sms aktivt

— Vi varsler lyn og torden, samt feil i nettet på sms, sier kommunikasjonsrådgiver i BKK, Anne Mette Tuvin, til bt.no.

Tuvin forteller at BKK bruker et egenutviklet program som heter sms-push. Når lyn og torden nærmer seg Vestlandet, går det ut melding til 17.000 kunder om at det kan være lurt å trekke ut støpsel med mer.

– Kundene kan reservere seg mot å få sms-varsel, men det er det få som gjør. Siste måned ble det sendt ut to lynvarsel, sier Tuvin.

BKK får sine egne lynvarsel fra Sintef

Sms-varsler ved feil

— Dersom nettet er nede for en viss mengde kunder, i en time eller to, vil vi prøve å varsle kundene på sms. Vi tar selvsagt hensyn og sender ikke ut tekstmeldinger dersom feilen skjer midt på natten eller i andre perioder med lav trafikk. Vi legger oså ut melding på bkk sine hjemmesider. Dersom det for eksempel er feil i en Dslam-sentral som omfatter 300 – 400 kunder, vil kundene som hovedregel bli varslet, forklarer Tuvin.

Arkivtegning: Marvin Halleraker
Linn Marie Jensen