Politiet fikk melding om den dramatiske brannen klokken 04.58, forteller operasjonsleder Stig Inge Hauge ved Sogn og Fjordane politidistrikt til bt.no.

Bussen tilhører Sogn Billag, og var på vei fra Oslo til Førde.

Kom seg ut av tunnelen

— Brannen startet inne i Amlatunnelen i Kaupanger, like etter fergestrekningen Mannheller - Fodnes. Bussjåføren oppdaget at oljelampene lyste rødt, og samtidig seg det røyk inn i bussen. Han klarte å få kjørt bussen ut av tunnelen. Da kuttet motoren, og dørene ble dermed stengt. Samtlige 37 passasjerer måtte dermed ta seg ut nødutgangen foran i bussen, forteller Hauge.

Passasjerene og bussjåføren forsøkte å slukke brannen ved hjelp av brannslukkingsutstyret fra tunnelen, men fikk ikke kontroll over flammene. Da brannvesenet kom til og fikk slukket, hadde bussen fått store materielle skader.

Alle passasjerer ble fraktet videre med en annen buss. Ingen er skadet etter den dramatiske hendelsen.

- Gjorde det eneste rette

Driftssjef Asgeir Myklebust i Sogn Billag ble holdt løpende orientert om brannen.

— Vi hadde folk på plassen rimelig raskt som tok seg av passasjerene, og fikk dem et godt stykke unna bussen mens de ventet på ny buss, sier Myklebust.

Han mener sjåføren, som er ansatt i Firda Billag, gjorde de rette tingene da han oppdaget problemer med bussen.

— Det var aldeles rett av ham å få bussen ut i friluft og få bussen evakuert der. Han kontaktet vakten, etter vanlig prosedyre, og kjørte den nye bussen videre med passasjerene til Førde, sier Myklebust.

Bussen som brant er nå satt inn på Sogn Billags verksted, og vil bli undersøkt mandag.

— Det er vanskelig å si noe om årsaken til brannen før verkstedet har undersøkt bussen, men det er mye som tyder på at brannen startet i motoren, sier Myklebust.

Røykskadet bagasje

Han har foreløpig ikke hatt kontakt med noen av passasjerene.

— Nei, men vi har navn og adresse på alle, og vil ta kontakt over helgen for å høre at de har det bra. Noen av dem vil gjerne kontakte oss også, på grunn av røykskadet bagasje og den slags, sier Myklebust.