På oppfordring fra Naturvernforbundet samlet BIRs informasjonssjef Kjersti Kildahl på absolutt all uadressert reklame som havnet i postkassen hennes fra 1. juli 2002 til 30. juni 2003. Da status ble gjort opp, veide reklamen 32 kilo.

— Det er grådig mye, sier Kjersti Kihldal til Bergens Tidende.

Ni kilo i mai

Den største mengden av reklame mottok BIRs informasjonssjef mot slutten av perioden. Hele ni kilo reklame dumpet ned i postkassen fra mai til juni i år.

— Det kom enormt de siste månedene. Jeg hadde egentlig forventet mer opp mot jul.Men nå har BIRs informasjonssjef fått nok av uønsket reklame. Lappen er hengt opp på postkassen og dermed er Kjersti Kihldal bergenser nummer 35.189 som har reservert seg. Sammen med de andre bergenserne som sier nei takk til reklame, sparer hun hele 1.126.016 kilo avfall. For Bergens innbyggere er flinke til å reservere seg mot uadressert reklame sammenlignet for eksempel med Trondheim. Der har kun 12 100 trøndere har gjort det samme.

Malurt i begeret

Ifølge BIR viser tall fra Posten at kampanjen «Uadressert reklame - nei takk!» som ble gjennomført i 2002 førte til en økning av husstander i Bergen som har reservert seg mot reklame, fra 16% i januar 2002 til 31 prosent året

Helt fornøyd er likevel ikke BIRs informasjonssjef. - Malurten i begeret er at reklamen finner nye veier. Det går jo knapt en dag uten at det er reklameinnlegg i Bergens Tidende...

SIER NEI TIL REKLAME: BIRs informasjonssjef Kjersti Kihldal ønsker ikke lenger å få postkassen sin fylt med reklame. (FOTO: EIRIK BREKKE)
EIRIK BREKKE