TRULS SYNNESTVEDT

Dermed har Statens vegvesen Hordaland fått den ryggdekning de trenger for å gå løs på andre etappe i operasjon "30-sone i Bergen sentrum". Allerede i sommer vil det bli innført 30 kilometers fartsgrense og bygget opphøyet gangfelt i Christies gate, ved Festplassen. 30-ring i høst — Som et forsøksgangfelt, sa Eggen, da han på hjemmebane på Spelhaugen i går, sammen med seksjonssjef Tor Høyland, presenterte 30-planen for "sentrale veibrukere".I løpet av høsten skal resten av sentrumsringen få sine 30-skilt og sine fartsdumper, dimensjonert på en måte som er dempende nok for privatbilistene, men ikke ødeleggende for busser og annen tungtrafikk.. Fra Christies gate via Småstrandgaten, Strandkaien, Jon Smørs gate, Teatergaten, Håkonsgaten og tilbake til Christies gate.En gate som daglig krysses lovlig og ulovlig av 50.000 mennesker. Langs sentrumsringen er det lagt opp til opphøyete gangfelt i ikke mindre enn 15 kryss og overganger.- Det er viktig at selve ringen innlemmes i tredvesonen, sa seksjonssjef Høyland, og viste til en SINTEF-rapport.Rapporten konkluderer også med at "vesentlig effekt" av 30-sonen vil kreve at det gjennomføres fysiske tiltak. Koster lite - Dette tiltaket vil kreve beskjeden økonomisk innsats og medføre så lite negativt for trafikantene, at dette kan Bergen ha nytte av helt til byen er klar for den bytilpassete bilbruken som vil komme med Skansentunnelen og Nordnestunnelen, sa Eggen.- Dessuten har jo nedsatt fart noe med trivsel å gjøre også, la han til. Og ikke bare trivsel. Bakgrunnsmateriell Eggen og Høyland brakte med til møtet i går, viste at åtte av ti fotgjengere som blir påkjørt av en bil med 50 kilometers fart, blir drept. Når farten er 30 kilometer, vil "bare" in av ti bli drept.- Dette er kjempeforskjell og det er derfor vi nå går løs på denne jobben, sier Eggen. Dessuten viser statistikken at i et såkalt gjennomsnittsår blir det drept 20 mennesker i trafikken i Hordaland. Ett tusen blir skadd. - Vi satser på at Hordaland skal være på topp når det gjelder trafikktiltak i forbindelse med Nasjonal Transportplan, sa Eggen, og fortalte at vegkontoret hadde "en drøss" nye tiltak klar. 37 sto det på plansjen hans. Verktøy mot fart - Dette er et verktøy til å holde farten nede 24 timer i døgnet. Politiet støtter dette opplegget fullt ut, sa politiavdelingssjef Arvid Ask i kommentarrunden.Han mente også å kunne se en tendens til færre alvorlige trafikkskader i sentrum, etter innføringen av 30-sonen innenfor sentrumsringen i fjor.- En positiv trend, mente Ask. Også representanter for Gaia Trafikk, Bergen Taxi og distribusjonssjåførene var blant dem som rakte opp hånden og stilte seg positiv til vegkontorets utspill. Både til nedsatt fartsgrense og opphøyete gangfelt. - Mistenkelig stor enighet her i dag, oppsummerte en storfornøyd Arild Eggen. Flere av møtedeltakerne var imidlertid opptatt av at fartsdumpene ikke må bli for brutale for busspassasjerer og tungtrafikk.- Det skal vi gjøre vårt beste for å unngå, men vi håper samtidig på aksept for at store kjøretøyer nødvendigvis må holde lav fart foran opphøyete gangfelt, sa Høyland.I tretti.