• Til sammen har vi i de fire vestlandsfylkene i år hatt fullt motorhavari på 25-30 biler etter at de har kjørt ut i vanndammer. Det skal ikke stor sprut til før det oppstår stor skade.

TOR LEIF PEDERSEN

Skadesjef Harald H. Karlsen i Gjensidige NOR sier dette til Bergens Tidende.

Karlsen forteller at det er en overvekt av eldre BMWer i dette tallmaterialet fra fylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal.

— Også merker som Saab og Mercedes er hyppig forekommende på statistikken. Men alle bilmerker er representert på listen over dem som har fått totalhavari på motoren som følge av vannskade, sier Karlsen.

Også If Forsikring merker at mange bilister får alvorlig vannskade på bilen sin - enten i form av totalhavari på motor eller hele bilen. Årsaken er at de kjører i dype dammer, sier fagsjef Kurt Isak Undereide i IF forsikring til Bergens Tidende.

Hva kaskoen ikke dekker

— Hvis det er kommet inn vann i motoren gjennom luftfilteret, kan skaden fort beløpe seg til 50.000 til 100.000 kroner og mer. Det er viktig å være klar over at det ikke er slik at kaskoen dekker en slik skade. Dersom man upåregnelig kommer ut i en dyp dam og får havari av motoren eller hele bilen, dekkes det av kaskoen. Men dersom man kjører fort inn i en dam og måtte regne med at det kunne føre til skade på motor eller hele bilen, dekker ikke kaskoen skaden. I slike tilfeller må man ha en såkalt superforsikring for å få dekket skaden, sier Undereide.

— Moderne biler er utstyrt med elektroniske styringsbokser. De koster fra 10.000 til 50.000 kroner. Oftest er disse boksene plassert lavt i bilen, og er veldig utsatt hvis man kjører ut i dammer. Det skal ikke stor sprut til før det oppstår stor skade. Særlig dyre og lave biler som Audi, BMW og Mercedes er utsatt for slike skader. Også ungdomsbiler som er stylet med spoiler eller er fikset slik at de ligger lavt på veien, kan få vannskader av typen vi her snakker om, sier Undereide.

Mange vannplaner

— Vår anbefaling er derfor: Hvis du har grunn til å tro at dammen på veien foran deg er dyp, la vær å kjøre inn i dammen. Dersom dammen eller overvann på veibanen ikke er spesielt dyp, bør du ikke kjøre fort. Skaper du en bølge foran fronten, kan det fort komme vann inn i luftinntaket og inn i komponenter med stor skade som resultat, sier han.

Undereide sier at selskapet ikke har statistikk som viser hvor mange som hittil i år har fått vannskadet motor eller bil.

— Men vårt inntrykk er at det er flere skader i form av vann i motoren eller elektronikken og vannplaning denne høsten enn det som er vanlig. Når det gjelder de mange skadene etter vannplaning, tror vi det skyldes at det ikke har vært snø den siste måneden. Mange kjører med vinterdekk. Disse dekkene har dårligere egenskaper på våt vei enn sommerdekk. Mens tallet på bilskader forårsaket av glatt snø- eller isføre har gått ned nå i høst, har tallet på skader etter vannplaning økt. Det totale skadeomfanget blant våre bilforsikringskunder er altså som normalt hittil i høst, sier Undereide.

Svein-Erik Rastad i Vesta forteller til BT at selskapet i hele fjoråret hadde fem skader av denne typen i hele landet. Tall for i år foreligger ikke, sier han.