AUDUN STØLÅS

175 lastebiler ble undersøkt i løpet av den nesten døgnlange kontrollen Vegvesenet gjennomførte ved Seljestad og Haukeligrend fra onsdag kveld til torsdag ettermiddag. 56 av bilene var for høye, opplyser distriktsvegsjef Arnfinn Ansok til Bergens Tidende.

29 av bilene snudde, mens 27 fortsatte sin ferd over Haukelifjell på tross av pålegget om å snu og skiltet som viser forbud for biler over 4 meters høyde.

Nye kontroller

— Vi kommer til å foreta nye kontroller på Haukeli, Men da vil vi ikke varsle det på forhånd, slik det ble gjort denne gangen, sier Ansok.

Veikontorene i Hordaland og Telemark hadde samkjørt kontrollen med kontrollposter både på vest- og østsiden av Haukelifjell.

Veidirektør Olav Søfteland har varslet utvidelser av tunnelene på E134 over Haukeli til 4,1 meter. Han anslår at dette arbeidet vil kunne ta ett år.

Ansok sier til Bergens Tidende at dette arbeidet vil koste rundt 15 millioner kroner.

— Hvis vi får disse pengene på bordet vil vi straks over nyttår kunne innhente anbud på disse arbeidene, sier han.

Fra ulike hold blir det hevdet at kontrollene på Haukelifjell blir gjennomført av veipolitiske grunner for å styrke arbeidet med riksvei 7 Hardangervidda som stamvei og Hardangerbro. Lastebilsjåfør Audun Kalveland i Skjold i Haugesunddistriktet er blant dem. Han reagerer sterkt på at en slik kontroll kun blir gjennomført på Haukeli.

- Småkonger

— Veimyndighetene i Hordaland må slutte å leke småkonger og heller vurdere saken sammen med Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet og andre landsdeler. I hele landet finnes det 160 tunneler med forbudsskilt for biler over fire meters høyde. Vi har hatt disse skiltene i år og dag uten at noe har skjedd. En rekke steder vil bli fullstendig isolert dersom dette forbudet skulle håndheves. Kontrollen smaker av en kampanje for mer penger til veiene og for Hardangervidda/Hardangerbro, sier Kalveland,

Ansok reagerer sterkt på påstanden om politisk motivering av kontrollen.

— Det er utelukkende trafikksikkerheten som er motivet. Deler av transportnæringen har ønsket aksjonen velkommen og har uttalt at det er på høy tid at veimyndighetene nå setter foten ned. Når vi på kort sikt satser på en utbygging av tunnelene over Haukeli til 4,1 meter, vil denne veiforbindelsen komme styrket ut, sier Ansok.