I dag kom «Fjord Norway» nesten fire og en halv time forsinket til Bergen — igjen på grunn av motortrøbbel. Ikke før var den ene skaden i en skipsmotor reparert i forrige uke, oppsto det lekkasje i en annen av de fire motorene om bord. Denne gangen var den en belg i overføringen mellom en av motorene og eksosanlegget som skapte nye forsinkelser midt i høysesongen. Forsinkelsen i går førte også til at rederiet avlyste en pressekonferanse der det skulle presenteres nye tiltak for å gjøre «Fjord Norway» bedre tilgjengelig for funksjonshemmede.

— Det tok litt tid før vi fikk tak i deler. Men den siste motorskaden ble reparert søndag. Nå går «Fjord Norway» for full maskin. Etter avgangen fra Bergen mandag ettermiddag satser vi på at alle problemer skal være løst og at Danmarksfergen følger den oppsatte seilingsplanen utover sommeren, sier administrerende direktør Ove Solem i Fjordline til Bergens Tidende.

Mange forsinkelser

De to siste ukene har vært tunge for Fjordline. Først røk en clutch og satte en av skipets fire hovedmotorer ut av drift. Resultatet var én kansellert avgang fra Bergen og én fra Hanstholm, noe som alene berørte 2400 passasjerer. Siden har forsinkelsene vært mange. Da man fikk løst clutchproblemet, oppsto det plutselig svikt i en belg i overgangen til eksossystemet. Slike belger må skiftes ut med jevne mellomrom. Problemet var at man ikke hadde flere om bord, og det tok tid å skaffe nye fra Danmark. Dermed måtte man på ny seile med redusert fart.

- Førsteklasses kvalitet

— Betyr disse problemene at Fjordline kan ha kjøpt katta i sekken da man kjøpte skipet fra Australia?

— Nei, det vil jeg bestemt avvise. I det store og hele er vi godt fornøyd med skipet. «Fjord Norway» er proppfull av tysk førsteklasses kvalitet. Alle skipets spesifikasjoner er førsteklasses. Motorkonfigurasjonene skal også tilsi en regularitet som er bedre enn forgjengeren M/S «Bergen.» Men vi innser at det har vært tøft å overta et nytt skip så kort tid før høysesongen, med maksimalt seilingstid og svært korte landligger. Det har tatt lengre tid enn vi trodde å bli kjent med «Fjord Norways» lynne og motorsystemer. Dette har gitt oss større utfordringer enn ventet. Derfor skulle jeg ha ønsket at vi hadde hatt litt mer tid på oss før sommersesongen startet. I de første to månedene klarte vi å løse problemer som oppsto mens båten lå i land mellom seilingene. Nå er seilingsprogrammet så tett at det nesten bare blir helt korte perioder ved kai. Dermed blir problemene synlige for alle, sier Solem.

- Ikke uflaks

Han vil ikke kalle problemene for uflaks. At de tre aller første seilingene til Danmark i april måtte kanselleres skyldtes forsinkelser i godkjenningsprosedyrene, noe som var utenfor rederiets kontroll. At en clutch, som normalt skal holde i 10 år, ryker midt i sommersesongen, er uheldig. Belgene ved eksosanlegget må skiftes ut flere ganger i året. Det beklagelige var at man ikke hadde reservedelene om bord da man fikk en ny svikt. Det har man nå.

— Kan du garantere at det nå bli slutt på problemene og forsinkelsene?

— Jeg har vært så lenge i fergebransjen at jeg ikke kan gi garantier mot tekniske problemer og forsinkelser. Men nå er problemene vi har slitt med løst. Båten seiler for fullt med alle fire hovedmotorer intakt, og alt skulle tilsi at det blir normal regularitet fremover, sier han.

70.000 passasjerer i juli

Det er imidlertid ikke bare motortrøbbel som har overrasket rederiledelsen i etter at «Fjord Norway» kom i drift. Trafikkveksten har også vært uventet stor etter at skipet kom i drift 8. april.

— Vi trodde og håpet på flere passasjerer. Men at veksten skulle bli så stor har vært overraskende. Ikke minst er vi overrasket over økningen i antall biler om bord. Uvanlig mange har valgt å ta bilen med på en helgetur til Danmark. Tidligere hadde vi et gjennomsnittlig belegg på 20.000-25.000 reisende pr. måned. Nå er tallet 30.000-40.000. I juli i fjor reiste 46.000 passasjerer til og fra Danmark med M/S «Bergen». I juli i år ser tallet ut til å havne tett oppunder 70.000 passasjerer med «Fjord Norway,» sier Solem.

FOTO: PAUL SIGVE AMUNDSEN