Dette bekrefter distriktssjef i SAS, Tim Smistad overfor bt.no.

I dag flyr SAS 15 ganger hver vei mellom landets to største byer, mens Braathens har åtte rundturer. Etter at SAS har kjøpt opp Braathens er det nå klart at SAS blir alene om å fly Bergen — Oslo, som er en av Europas mest lønnsomme flyruter.

Bedre rutetilbud

ý Selv om vi går ned fra 23 til 22 avganger hver vei, vil Bergen likevel få et bedre rutetilbud. Setekapasiteten vil reelt øke fordi SAS bruker større fly enn det Braathens har hatt på denne ruten. Dessuten vil man nå kunne fly med SAS og Braathens om hverandre uansett hvilken billettype man har. Dette gjelder også rabattbilletter, som i dag er knyttet kun til det ene selskapet, sier Smistad.

Det nye ruteprogrammet innebærer at SAS og Braathens deler landet seg imellom og at det blir slutt på alle parallelle avganger.

Braathens tar kysten

Det nye ruteprogrammet betyr også at Braathens fortsatt skal operere rutene langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim.

Dagens rutetilbud og antall avganger både mellom Bergen og henholdsvis Trondheim, Stavanger, Ålesund, Molde, Kristiansund, Kristiansand og Stavanger blir uforandret. Fortsatt blir det direkteavganger mellom Bergen og Trondheim.

London og København

Smistad sier også at Braathens skal fortsette sin daglige rute mellom Bergen og Gatwick flyplass i London. SAS øker derimot fra dagens fire til fem daglige avganger mellom Bergen og København fra 2. april. Til sommeren blir kapasiteten på København-ruten økt ytterligere. Tilsamme vil setekapasiteten mellom Bergen og København bli inntil 30 prosent større enn i dag.

— Om dette betyr enda flere avganger i sommer, eller at vi setter inn større fly, må vi komme tilbake til, sier Smistad.

AVGANGER: I dag flyr SAS 15 ganger hver vei mellom landets to største byer, mens Braathens har åtte rundturer.
Arkivfoto