Onsdag ble bilistene advart, og i går fulgte politiet opp: Et par timers kontroll i sambruksfeltet i Fjøsangerveien onsdag formiddag endte med at 25 bilister fikk bøter på 4200 kroner hver — altså totalt 105.000 kroner.

Også i dag hadde politiet kontroll i sambruksfeltet i Fjøsangerveien, mens UP tok seg av sambruksfeltet i Åsane. Syv bilister fikk bot på søndre innfartsåre, mens 17 ble bøtelagt på nordre. I tillegg ble én bilist anmeldt for ulovlig forbikjøring.

Med andre ord har de samlede bøtene passert 200.000 kroner i løpet av to dager med kontroller.

- Flere kjører lovlig

— Vi ser at kontrollene har effekt. Det var færre overtredelser i Fjøsangerveien i dag. Vi er fornøyd med at de virker som om de fleste der nå kjører etter skiltingen, sier Jens Kleppe, fungerende leder for trafikkseksjonen ved Bergen sentrum politistasjon.

Han forteller politiet vurderer kontroller i tiden fremover også.

— Det blir interessant å følge med på om kontrollene har effekt på trafikkmålingene - altså om flere kjører sammen, sier han.

I går fortalte han at folk reagerer ulikt når de blir stoppet.

— Stort sett skjønner folk hvorfor de får bot, men det var en del som var litt kranglevorne og ikke så poenget, sier Kleppe.

— Hva er vitsen?

— Jeg ble kraftig overrasket. Jeg jobber i nærheten, men har ikke sett skiltet tidligere, sier bilist Tom Karlsen, som ble stoppet i Fjøsangerveien i går.

Han sier at boten på 4200 kroner svir, og synes det hele blir for dumt.

— Lille Bergen skal liksom redde hele verdens miljøproblemer med å bøtelegge noen stakkars bilister. Hvilken nytte gjør dette egentlig? spør Karlsen.

— Vi gjør dette fordi vi er satt til å gjøre det. Et skiltvedtak er gjeldende lov, og vi skal kontrollere at loven følges. Erfaringen er at antall overtredelser går ned med en gang vi begynner å kontrollere, sier Jens Kleppe.

Han mener informasjonen til publikum har vært god, og understreker at politiet har ventet en viss tid før de nå begynte med bøtelegging.

Ble du tatt i kontroll? Diskuter saken i kommentarfeltet.