Natt til mandag ble uvanlig travel for redningsmannskaper på Voss.

— 17 vogntog satt seg fast på E16 mellom Voss og Gudvangen i natt. Dette er uvanlig mye, sier vaktoperatør Eli Solberg i Veitrafikksentralen.

Våt snø

Det var tett snøvær og vanskelige kjøreforhold i området.

— Mye våt snø og isdekke enkelte steder gjør det vanskelig å ta seg frem. Det er for mye tungtrafikk til å bruke sand, for lite trafikk til å saltet skal virke effektivt. Under slike forhold er det bare kjettinger som gjelder, sier Solberg.

Kjøreforbud

Klokken 10.51 mandag formiddag sto nok en trailer på tvers. Det polske kjøretøyet hadde svært slitte dekk, og fikk kjøreforbud fordi det ikke hadde med seg nok kjettinger.

— Det endte med at føreren gikk og kjøpte flere kjettinger for å få kjøre videre, sier operasjonsleder Preben Wallestad i Hordaland politidistrikt.

Bare to minutter senere kjørte et vogntog inn i autovernet på E16 ved Stalheim, og sperret et kjørefelt.

— Det er veldig glatt i dette området. Tauebil er bestilt, sier operasjonslederen.

- Alt på en gang

— Alt skjedde på en gang. Vi plukket opp både vogntog ogpersonbiler, sier sjåfør Ole Morten Bakketun i Viking redningstjeneste på Voss.

Når ett kjøretøy kjører ut og sperrer veien, kan det føretil mange vogntog i grøften lenger bak i køen.

— Veibanen heller litt ut til siden for at vannet skal renneav. Når tunge kjøretøyer plutselig stopper opp er dekkene varme, og snøen iveibanen smelter og blir til is. Da tar det ikke lang tid før de tungekjøretøyene begynner å skli ut i grøften, forteller Bakketun.

Spesielt på nullføre oppstår denne situasjonen raskt.Bergingssjåføren har et gått råd til folk som går ut av bilene når køenstopper.

— Stå aldri mellom autovernet og en trailer med varme dekk påvinterføre. Den vil garantert komme seilende, og det kan bety døden for den somstår i veien. Det spiller ingen rolle om vogntoget har kjetting eller ikke, den vil skli uansett.

- Lite vi kan gjøre

Søndag kveld lavet snøen ned på Voss, og politiet vurderteom noe kunne gjøres for å begrense antall vogntog utenfor veibanen.

— Vi kunne jo kontrollert alle tunge kjøretøyer, men damåtte vi hatt to mann i hver retning, og det hadde vi rett og slett ikkekapasitet til nå, sier lensmann Ivar Hellene i Voss lensmannsdistrikt.

Han mener det er lite politiet kan gjøre når uhellet førster ute.

— Hvis det er mye trafikk kan det være brukt for dirigering,men det er ikke tilfelle en søndag kveld. Resten er egentlig opp tilbergingsbilene.

SLITT: Disse dekkene karte ikke å holde det tunge kjøretøyet på stø kurs.
ARNSTEIN KARLSEN
SMALT: Noen biler smøg seg forbi traileren som sperret veien ved Tvildemoen på Voss.
ARNSTEIN KARLSEN