Telefonsamtalen på 54 minutter kostet dermed kvinnen fra Fyllingsdalen 495 kroner, omkring 10 kroner i minuttet.

Det var i desember i fjor at Færøy ringte for å ha noen å snakke med etter at hun hadde opplevd dødsfall i familien. Første tanke var å ringe 1881, som var behjelpelig med å finne en hjelpelinje hun kunne snakke ut om sorgen på.

— Villedende

Hun snakket i nesten en time, uten å vite at hele samtalen gikk etter 1881-takster.

Da regningen kom fra Ventelo, var hun fakturert for å ha snakket med 1881 gjennom hele samtalen, til tross for at 1881 kun hjalp henne med å bli satt over til organisasjonen hun snakket med.

— Dette er dobbelt så mye som vår vanlige telefonregning. Opplysningen må jo informere om dette før de setter over, noe annet er bare villedende, sier Færøys samboer, Terje Røyseth.

Han har nå sperret telefonen for samtaler til nummeropplysningen.

— Vi hadde råd til å betale for dette, men det er ikke sikkert alle andre har. Derfor ønsker vi at folk blir oppmerksomme på dette, sier Færøy.

Kommunikasjonsdirektør i Opplysningen 1881, Karen Johanne Strømstad, sier at dette skjer med kunder av noen operatører. Færøy har fasttelefon hos Ventelo, og Ventelo-kunder har ikke mulighet til å viderekobles til normale takster.

Gjelder også Tele2

— Men stadig flere av disse kundene etterspør viderekobling. Da har vi bestemt å tilby dette, men av tekniske grunner kan vi kun gjøre dette til 1881-takster, opplyser Strømstad.

Hun forteller at når denne viderekoblingen skjer, blir kunden informert av en automatisk telefonsvarer om at samtalen fortsetter med samme takst.

Også Tele2-kunder må betale opplysningstakster dersom de viderekobles av 1881.

— Dette er det operatørene som må få på plass. For oss er det en fordel om alle kan tilby samme tjenestene når det gjelder viderekobling, avslutter Strømstad.

Marion Færøy og Terje Røyseth ble fredag kontaktet av 1881 Opplysningen og fikk beskjed om at pengene vil ble refundert.