På en vanlig dag får Skyss rundt 800 telefoner. Tirsdag var det mer enn dobbelt så mange.

— Det var mange som lurte på hvor bussen ble av, sier Camilla Lundberg Berntzen, kommunikasjonsrådgiver i Skyss.

Forrige rekord ble satt 3. oktober i år, dagen for den store omleggingen av rutetilbudet. Da var det ca 1700 som ringte til 177. På den første dagen med snø i fjor var det ca 1400 som ringte.

— Det var ventet at vi kom til å få en del telefoner tirsdag. Det er typisk at vinterens første dag med snø skaper kaos i bergenstrafikken, og vi fikk en del forsinkelser. Vi beklager de ulempene dette medførte for våre reisende, sier Berntzen.

- Gørr kjedelig

Ove Kristian Mølster var en av dem som tilbragte store deler av gårdagen på buss. Han fikk en kort dag på jobb.

— Turen fra Manger til Bystasjonen tok fire timer. Normalt tar turen en time. Det var en gørr kjedelig busstur, og jeg kom fire og en halv time for sent, sier han.

Men sjefen var ikke sur av den grunn.

— Han hadde også tatt buss og kom sent han og, sier Mølster.

- FORBANNET: - I dag ble vi hjemme, sier Therese Skulstad Bjørgo. Tirsdag brukte hun mer enn fire timer på å hente sønnen i barnehagen.
PRIVAT

— Ganske forbannetHøygravide Therese Skulstad Bjørgo (bildet) skulle hente sønnen i barnehagen på Hjellestad. Fra hun startet på Lagunen, brukte hun fire og en halv time.

— Først ventet jeg en time på bussen til Birkelandskrysset. Da jeg kom dit måtte jeg vente halvannen time på bussen videre. Da jeg endelig hadde fått hentet sønnen min i barnehagen fikk jeg noen til kjøre meg hjem, sier hun.

Klokken 17.30 gikk hun inn døren hjemme.

— Da var jeg ganske forbannet. Men det er jo ikke bussjåførene sin feil. Typisk Bergen når det kommer snø, sier hun.

— I dag har vi vært hjemme alle mann, fortsetter hun.

Hva kan Skyss lære av snøkaoset? Si din mening i kommentarfeltet!

- BEDRE SVAR: - Når vi får på plass sanntidsystemet vil vi kunne fortelle våre reisende nøyaktig hvor bussene er og når de kommer, sier Camilla Lundberg Berntzen, kommunikasjonsrådgiver i Skyss. ARKIVFOTO: RUNE SÆVIG