Flypassasjerer på vei mot Flesland fra nord har ikke unngått å legge merke til det gigantiske såret i terrenget på Haakonsvern.

— Det skal se penere ut når vi er ferdig, forsikrer Ivar J. Knudsen, sjef for Sjøforsvarets verksteder.

Enorme steinmengder

Forsvarsbygg samarbeider med landskapsarkitekter for at den gigantiske dokken skal ta seg best mulig ut og være minst mulig synlig når den er ferdig.

1. mars ble første salven avfyrt. Like over nyttår skal grovarbeidet være gjort. Da er mer enn 200.000 kubikkmeter stein, nesten like mye som på hele Ringvei Vest, sprengt ut.

Nå har dynamitten «tygget» seg 15-20 meter ned fra toppen av fjellet. Det gjenstår ca. ti meter før fjelltaket på den gamle dokken er sprengt bort.

— Det skjer uten at fjellmassene styrter rett ned i sjøen. Vi har bygd opp en steinpute i bunnen av den gamle dokken. Det vi sprenger ut nå, lander pent og pyntelig på denne. Dermed unngår vi å forårsake en flodbølge som kunne ha skadet strandsone og naust, sier assisterende prosjektleder Terje Liveng.

Den nye dokken får ståltak, og en «gardin» i front.

Strenge miljøkrav

Sjøforsvaret har strenge miljøkrav i prosjekteringen av den nye dokken.

— Alt vann som skal benyttes til å vaske fartøyene, skal gå gjennom et rensingsanlegg etterpå. Fra oss skal det ikke komme forurensende utslipp. Det skal også komme minst mulig støy fra dokken, sier Ivar J. Knudsen.